Enkele post bekijken
  #2  
Oud 21st April 2012, 10:37
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Ik vind het ten eerste ook belangrijk dat er iets ondernomen wordt om concentratiescholen te vermijden. Ik kan me eerder vinden in wat Mampaey zegt.
Citaat:
"Maar opvallend genoeg is het desastreus voor scholen om zich te presenteren als multicultureel", zegt Mampaey. "Autochtone ouders associëren dat met een lage kwaliteit. Dat moeten de instellingen vermijden door zich naar buiten toe zo traditioneel en Vlaams mogelijk voor te stellen. Maak van het Nederlands bijvoorbeeld de enige taal op school."

Als ik naar mijn eigen situatie kijk, hebben mijn ouders mij ook bewust naar een 'traditionele school' gestuurd omdat daar de kwaliteit van het onderwijs veel hoger lag volgens hen. Ik denk daarom dat deze aanpak zijn succes zeker kan hebben. Alleen zal het een lang proces zijn. Want net zoals al aangehaald is zal het geen gemakkelijke taak zijn om autochtone ouders te overhalen om hun kinderen toch naar een school te sturen waar er verschillende culturen zijn. Het is wel zo dat je als school eerlijk moet zijn naar je kwaliteiten en ook over het feit dat je een multiculturele school bent. Ouders appreciëren dit veeleer dan dat ze er nadien zelf moeten achter komen. Het komt op dat moment voor hen over dat je het bewust voor hem hebt verzwegen.
Met citaat antwoorden