Enkele post bekijken
  #1  
Oud 21st April 2012, 08:36
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Zo vermijd je concentratieschool: cultuur migranten negeren

Zo vermijd je concentratieschool: cultuur migranten negeren


Gemengde scholen moeten de cultuur van hun allochtone leerlingen niet uitdragen. Als ze dat wel doen, zullen autochtone ouders wegblijven en glijden ze af tot een concentratieschool. Dat zegt gedragswetenschapper Jelle Mampaey (UHasselt) in De Morgen.

Gemengde scholen waar kansarmere, vaak allochtone, jongeren samen leren met Vlamingen. De wensdroom van onderwijsminister Pascal Smet (sp.a) blijft in de grote steden moeilijk te realiseren: zo scoort Vlaanderen erg slecht wat betreft onderwijsgelijkheid.

Directeurs zien dan ook hoe Vlaamse ouders zich afkeren van hun school en de leerlingenpopulatie met de jaren zwarter wordt. Een trend die vaak moeilijk te kenteren valt. Daarom, stelt Mampaey in zijn doctoraalstudie, moeten scholen voor die evolutie al werken aan hun reputatie.

Lage kwaliteit
Voor zijn onderzoek bezocht Mampaey verschillende Vlaamse stedelijke scholen. Hij zoomde in op ASO-afdelingen met relatief veel allochtone leerlingen. Ook moesten de instellingen een lesprogramma hebben dat erop gericht is de kloof tussen kansarm en kansrijk te verkleinen.

"Maar opvallend genoeg is het desastreus voor scholen om zich te presenteren als multicultureel", zegt Mampaey. "Autochtone ouders associëren dat met een lage kwaliteit. Dat moeten de instellingen vermijden door zich naar buiten toe zo traditioneel en Vlaams mogelijk voor te stellen. Maak van het Nederlands bijvoorbeeld de enige taal op school."

Tegenstanders
De studie kent ook tegenstanders. De Gentse onderwijsschepen Rudy Coddens (sp.a) gelooft dat de "Vlaamse reflex" niet nodig is om te voorkomen dat een instelling afglijdt tot een concentratieschool. "Als een school zich voordoet als traditioneel Vlaams maar dat niet volledig is, dan prikken ouders daar na een bezoek snel doorheen."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...n-negeren.dhtml

Eigen mening:
Ik kan de redenering van meneer Mampaey volgen. Ouders van autochtone kinderen linken gemengde scholen vaak bewust of onbewust met een lage onderwijskwaliteit. Ik denk dat het nog lang zal duren voordat deze mening van veel ouders zal veranderen. Toch denk ik zoals meneer Coddens dat het 'verbergen' van gemengde scholen door het Nederlands als verplichte en enige taal te gebruiken, niet de oplossing is. Wanneer ouders bijvoorbeeld naar een oudercontact of schoolfeest komen op school, zullen ze zelf waarschijnlijk inzien dat deze school niet traditioneel Vlaams is waardoor ze misschien van mening zijn dat de school niet eerlijk tegen hen is geweest. Dit lijkt me ook niet bevorderlijk.
Met citaat antwoorden