Enkele post bekijken
  #1  
Oud 18th April 2012, 17:02
Gilles.Knuts Gilles.Knuts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hasselt
Posts: 50
'NMBS wil onderscheid 1ste en 2de klas behouden'

De NMBS wil het onderscheid tussen 1ste en 2e klasse behouden omdat er hiervoor een duidelijke vraag bestaat bij de klanten, vooral bij dagelijkse pendelaars en het zakelijk publiek. Bovendien levert de eerste klasse jaarlijks gemiddeld 26,5 miljoen euro aan extra inkomsten op.

Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) op een schriftelijke vraag van SP.A-senator Bert Anciaux.

De ticketprijs in 1ste klasse is 50 procent duurder dan de prijs in 2de klas. Ook het comfortniveau is er hoger, onder meer door het geringere aantal zetels.

'Een aanzienlijk deel van de pendelaars - ambtenaren, occasionele reizigers en werknemers van bedrijven - verkiezen een reis in 1ste klas. De NMBS wil met het extra comfort in 1ste klasse bovendien extra reizigers aantrekken. Hierbij wordt vooral gedacht aan een grote groep automobilisten die duidelijk gesteld zijn op comfort', aldus Magnette.

Het ombouwen van 1ste klas rijtuigen zou overigens een hoge investering vergen.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120418_120


Mening:
Ikzelf ben nooit iemand geweest die koste wat kost eerste klas moet reizen, ik ben ervan overtuigd dat toch veel mensen hetzelfde hierover denken. Misschien dat het kostenplaatje voor 1ste klas hier mee te maken heeft.
Als je dan aan de andere kant ziet wat deze tarieven de NMBS jaarlijks extra opbrengen, kan ik mij wel volledig vinden in het besluit van Paul Magnette.

(Ik herinner mij nog een keer dat ik een boete kreeg omdat ik op dat moment onwetend in eerste klas zat met een ticket voor tweede klas. Begrijpelijke boete, al had ik toch niet zoveel van die extra luxe gemerkt.)
Met citaat antwoorden