In ruim tien jaar tijd is het aantal aangiftes bij de politie van fysiek geweld op Vlaamse scholen zo goed als verdubbeld. Dat schrijft De Morgen op basis van de recentste cijfers van de federale politie.
In de eerste zes maanden van 2011 werden er 696 dossiers geopend, terwijl dat er in 2000 exact evenveel waren voor het hele jaar. In 2010, het laatste jaar waarvoor de statistieken volledig zijn, ging het om 1.228 klachten, bijna twee keer zoveel als in 2000.
Experts menen dat de stijging in de eerste plaats te wijten is aan het feit dat leerkrachten en ouders sneller naar de politie stappen, maar zien toch ook dat er zich een nieuwe trend aftekent: die van agressieve ouders. Steeds meer leraren volgen een cursus om te leren omgaan met dat geweld.
Het katholiek net en het Gemeenschapsonderwijs erkennen het probleem en zetten het thema morgen op de agenda van de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement.
Bron: www.hln.be - 18/04/2012
Het is een spijtige zaak dat er steeds meer sprake is van geweld binnen de schoolmuren. Dit geweld kan zich zowel voordoen tussen leerlingen onderling, als tussen leerling en leerkracht. Als er sprake is van geweld tussen leerlingen onderling, komt dus hoogstwaarschijnlijk door pestgedrag. Het is dan aan de leerkracht of directeur om in te grijpen. Pestgedrag kan ongetwijfeld niet door de beugel, maar geweld tussen leerling en leerkracht vind ik nog een stapje verder. Vandaag de dag horen we het te vaak - vind ik - dat leerlingen onrespectvol omgaan met hun leerkracht. Vervolgens schakelen leerlingen hun ouders in, waarna de situatie meestal uit de hand loopt. Ouders denken nog te vaak 'mijn kind, schoon kind', wat zeker niet altijd het geval is. Ik vernam net op Q-music dat leerkrachten voortaan de kans krijgen om een cursus te volgen die hen leert hoe ze met geweld op school moeten omgaan. Dat is zeker en goed initiatief. Hopelijk helpt het leerkrachten te wapenen tegen geweld op school, en zien ouders op deze manier in dat ze niet te snel conclusies moeten trekken als hun kind met klachten over hun leerkracht naar hen toe stapt.