Enkele post bekijken
  #2  
Oud 16th April 2012, 15:40
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Een tijdje geleden heb ik de kans gehad om een dagje mee te draaien in de half-gesloten instelling in Mol. Wat me daar opviel was de mentaliteit onder sommige van deze jongeren. Na enkele gesprekken bleek dat veel jongeren als volgt denken: Als we een overval plegen en betrapt worden, worden we veroordeeld tot enkele maanden in een instelling waar we het niet eens zo slecht hebben. Als we niet betrapt worden hebben veel geld gewonnen.
Uiteraard geldt dit niet voor elke jongere die daar verblijft maar het is een element dat me steeds bijgebleven is.
De jongeren vertelden me ook dat dit gedacht versterkt werd door het feit dat in de grote steden buitenlandse jongeren op straat meer gecontroleerd worden door de politie. De combinatie van het risico en de vooroordelen zorgden ervoor dat veel jongeren de stap minder groot vonden om een als crimineel omschreven feit te plegen.
Ik wil hier niet met een beschuldigende vinger wijzen naar deze jongeren want dit zou enkel de vooroordelen maar versterken (ik ga absoluut niet akkoord met de meeste vooroordelen omtrent dit onderwerp). Maar misschien moeten we wel even stilstaan bij het feit dat als deze gedachtegang niet veranderd bij onze jongeren zulke situaties misschien steeds meer gaan gebeuren.
Met citaat antwoorden