Enkele post bekijken
Oud 15th April 2012, 16:19
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User

Exclamation Drie keer zoveel dementie in 2050

BRUSSEL (BELGA) - Vergrijzing en een gestegen levensverwachting spelen dementie in de kaart.

Het aantal mensen met dementie zou tegen het jaar 2050 meer dan verdrievoudigen, verwacht de Wereldgezondheidsorganisatie. Dat zou het wereldwijde totaal op 115,4 miljoen brengen.

Momenteel zijn over de hele wereld meer dan 35 miljoen mensen dement. De ziekte wordt in zeven op de tien gevallen veroorzaakt door de ziekte van Alzheimer. Dementie is een aandoening die het geheugen en de rede aantast en die invloed heeft op het gedrag en de mogelijkheid om dagelijkse activiteiten uit te voeren.

In België lijden naar schatting 165.000 mensen aan dementie, maar binnen vijftien jaar zou hun aantal tussen de 200.000 en 220.000 liggen, volgens Jurn Verschraegen van het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen.

De toename komt er voornamelijk door de vergrijzing en door de stijging van de levensverwachting. In haar rapport raadt de WGO de autoriteiten aan om meer aandacht te schenken aan de ziekte. Zo is het belangrijk om de mensen uit de zorgsector beter op te leiden en om werk te maken van vroegtijdige diagnoses en van de sensibilisering van de ziekte bij het publiek.

Bron: www.standaard.be - vrijdag 13 april 2012 - (http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=G13OLQ82)

Mijn mening: Als de wetenschap nu al kan zeggen dat dementie in 2050 drie keer zoveel zal stijgen waarom kunnen wetenschappers er dan geen specifiek medicijn tegen zoeken om de ziekte wat te vertragen. Al goed dat ze momenteel toch al bezig zijn met het zoeken naar medicatie tegen Alzheimer.
Inderdaad zal er een serieuze stijging zijn van dementie doordat er een toename is van de vergrijzing. Maar als er meer mensen dementie gaan krijgen, gaan er meerdere mensen in een rust en verzorgingstehuis komen. Dus waardoor er meerdere mensen verzorging nodig hebben, zal er meer personeel (verplegers) nodig zijn.
Als je nu als leerling in het 6de middelbaar zit en je weet absoluut niet wat studeren kan je best de richting verpleegkundige gaan volgen want bij die jobs zal je en blijf je altijd werk vinden.

Ik vraag me ook echter af of dementie vroeger al zoveel voor kwam. Of zou dit een opkomende ziekte zijn. Als dit een ziekte van deze tijd is, hoe komt het dan dat mensen nu pas dementie krijgen? Is er hier een voorgeschiedenis van doordat je dementie zou krijgen?
Ik hoop dat ik zelf nooit aan dementie zal leiden want ik zou het verschrikkelijk vinden dat ik zou aan men einde zou moeten komen, zonder nog mensen en/of familie te herkennen.
Met citaat antwoorden