Enkele post bekijken
Oud 15th April 2012, 12:02
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User

Ik ga zelf mee op kampen als monitrice. Je bouwt tijdens zo’n reis een band op met 'jouw' gasten. Zelf zou ik erg schrikken moest ik één van mijn jongeren betrappen op masturbatie. Ik zou mij geen houding weten aan te nemen. Natuurlijk is er nog een verschil. Als ik jongeren van 15 jaar zou betrappen zou ik er losser overgaan. Maar in het artikel wordt er gesproken over 7 à 8-jarige meisjes. Dan stel ik mij toch vragen. De kans is groot dat ze niet beseffen wat ze fout doen. Toch zou ik met hen bespreken dat zulk gedrag op een kamp niet thuis hoort. Het is belangrijk dat ze ook begrijpen wat er juist zo aanstootgevend is aan hun gedrag, waarom het niet thuishoort op een kamp.

Ik denk ook aan de ouders. De eerste vraag die je hoort als je uit de bus stapt is: ‘ En, wat heb je allemaal gedaan?’ Ik zou niet graag hebben dat mijn dochter van 8 zou zeggen: ‘Naakt rondgelopen, mama.’ Dat zou dan ook de laatste keer zijn, dat mijn kind op kamp is geweest met die organisatie.

Verder ben je niet alleen in een groep! Ik ga nu even terug naar de pubers. Er zijn 15-jarige die nood hebben aan masturbatie, maar er zijn ook jongeren die daar helemaal geen behoefte aan hebben. Je hebt op die leeftijd velen die niet durven zeggen: ‘Stop, dit is een brug te ver voor mij!’ Je bent met een groep, binnen deze groep moet iedereen zich goed voelen. Dat is één van de vele taken van een moni. Je hebt een verantwoordelijkheidsgevoel over alle leden. Zowel over de jongeren die nood hebben aan masturbatie, als diegene die geen nood hebben aan masturbatie. En daar een middenweg in vinden is niet altijd even makkelijk. Er zijn jongeren die niet tegen de ‘populaire’ types durven tegen in te gaan. Ze doen alles om er maar bij te horen. De groepsdruk tijdens de puberteit ligt zeer hoog.

Bij de 15-jarige zou ik dan ook duidelijk maken dat er niets mis is met masturbatie. Maar ik zou er zeker bij zeggen dat àls ze masturbatie nodig vinden, dat ze dat ergens moeten doen waar niemand het ziet. Veder zou ik ook duidelijk maken dat als ze willen dat we ze als semi-volwassen handelen, dat ze dit ook moeten begrijpen en dat ze er rekening met moeten houden. Er zijn namelijk jongeren die dit zien als aanstootgevend gedrag! Ik heb het hier ook niet alleen over jongens, maar ook meisjes hebben nood aan seksuele betrekkingen.
Masturbatie kan/mag je ook niet verbieden!

Ik vind het dus moeilijk om een standpunt in te nemen over masturbatie op kamp. Steunpunt Jeugd verdient wel een dikke pluim, dat ze het taboe willen doorbreken, dat ze er over schrijven. Ik weet dat er vele moni's zijn zoals ik, die niet weten wat ze er mee aanmoeten. Zo'n 'handleiding' waar je je op kan baseren is dus altijd welkom.
Met citaat antwoorden