14th April 2012, 23:30
|
Registered User
|
|
|
|
Ik heb een tijd met een vrije begeleider gereden, maar ben daarna 20 uur met de rijschool gaan doen. Eerlijk gezegd vond ik het beter met de rijschool. Het is inderdaad heel duur en ze zouden de prijs moeten minderen, maar ik had wel het gevoel dat het rijden beter en vlotter ging met de rijschool. Vrije begeleiders vertellen niet altijd waar je op moet letten omdat zij dit zo gewoon zijn dat ze je het vergeten te vertellen. Ook kan het zijn dat ze je foute dingen aanleren omdat zij dit zo doen. Daarnaast vond ik dat mijn begeleider van de rijschool meer geduld had. Dit omdat hij continue mensen moet opleiden.
Wat ik ook goed vond (maar ook angstaanjagend) was dat ik met de rijschool ineens op een drukke baan moest rijden. Daarvoor had ik slechts op zandwegentjes gereden, maar mijn begeleider wou dat ik het direct gewoon werd om op de gewone baan te rijden. Dat is natuurlijk gemakkelijker met de rijschool omdat die auto’s extra pedalen hebben. Het zou dus inderdaad beter zijn dat iedereen een paar uurtjes met de rijschool rijdt. Dus moet men een manier zien te vinden om de rijschool minder duur te maken.
Citaat:
Dat wetsvoorstel schrapt onder meer het systeem van voorlopig rijbewijs zonder begeleider. Daarnaast zou men pas een praktisch rijexamen mogen afleggen als men minstens 1 jaar een voorlopig rijbewijs heeft. Dat voorlopig rijbewijs zelf zou beperkt worden tot maximum 2 jaar. Nu is dat nog 36 maanden bij vrije begeleiding en 18 maanden bij de rijschool.
|
Ik heb mijn rijbewijs in acht maanden gehaald, maar was wel bijna elke dag op de baan. Dat zorgde ervoor dat ik veel rijervaring had vooraleer ik mijn examen ging doen. Ik denk dus dat ze vooral daar naar moeten kijken. “Hoeveel uren heeft de jongere al gereden” in plaats van “hoelang heeft hij/zij haar voorlopig rijbewijs”. Vriendinnen van mij hadden al een jaar langer hun voorlopig rijbewijs dan mij, maar hadden nog maar maximum tien uur met de auto hadden gereden.
|