Enkele post bekijken
  #4  
Oud 13th April 2012, 09:36
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Citaat:
Orgineel gepost door Gwen.Bax
Omdat het om een beroepsopleiding gaat, krijgt men vaak te maken met minder ambitieuze leerlingen die van het ASO naar TSO zakten en verder.

Hij pleit daarom voor een totale hervorming van het zevende jaar. De bacheloropleiding Pedagogie van het Jonge Kind is een stap in de goede richting, net als het nieuwe decreet Kinderopvang. Wie in een crèche wil werken, zal vanaf 2015 de juiste competenties moeten voorleggen.



Persoonlijk vind ik het ongepast dat de leerlingen uit het beroepsonderwijs allemaal over dezelfde kam geschoren worden. Er zijn ongetwijfeld leerlingen die zeer bewust kiezen voor kinderzorg. Als men vindt dat men het zevende jaar moet hervormen door meer praktijkgericht te werken, dan sta ik daar achter.

Maar...
Leerlingen die voor de richting Verzorging kiezen, krijgen behoorlijk wat theorie, o.a. pedagogie. Zo gemakkelijk is het dus niet. Vanaf het tweede jaar Verzorging worden er stageperioden ingebouwd. Ik ken alvast 1 school waar niet met diploma's gesmeten wordt. Leerlingen die daar afstuderen, beschikken over alle kwaliteiten die een goede werkkracht nodig heeft in die sector. De school, waarover ik het heb, schenkt zeer veel belang aan discipline (beleefd zijn in de omgang, op tijd komen, ...). Iemand die op dat gebied niet voldoet, wordt vriendelijk maar beslist verwezen naar een andere opleiding. Het moet ook gezegd worden dat leerlingen die daar afstuderen niet lang moeten zoeken naar een job. Ze worden overal met open armen ontvangen.

Ik kan mij voorstellen dat de opleidingen niet overal even zwaar zijn en dat bijgevolg de minder bekwame mensen door de mazen van het net glippen. Persoonlijk denk ik dat dit geldt voor alle opleidingen (ook sommige leerkrachten zouden beter niet voor de klas staan). We moeten daar geen doekjes omwinden. Onder alle lagen van de bevolking heb je kaf en koren. We moeten echt van de vooroordelen af dat mensen uit het beroepsonderwijs dom en ongemotiveerd zijn.
Met citaat antwoorden