12th April 2012, 01:32
|
Registered User
|
|
|
|
Ik ben het volmondig eens met de stelling dat enkel en alleen meer blauw op straat het verschil niet zal maken. Het is namelijk zo dat we dan een bepaalde daad niet gaan doen omwille van de sanctie.
Paul Ponsaers heeft inderdaad gelijk wanneer hij zegt dat elk individu zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Dit is echter iets wat snel geponeerd is maar moeilijker uit te voeren is. Het is inderdaad een feit dat wij snel geneigd zijn om onze kop om te draaien en het gebeurde leed gewoon laten gebeuren, dit is namelijk eenvoudiger voor ons. Het individu hecht met andere woorden dus weinig belang aan aan het sociale. Het denkt steeds meer aan zichzelf in plaats van het collectief.
Hoe we hier verandering in kunnen brengen is geen eenvoudige vraag. Ik heb hier dan ook niet echt een pasklaar antwoord op. Wat in mijn ogen we vaststaat, is dat het sociale meer ingebakken moet zijn. Ik stel me dan ook de vraag of we niet meer tijd moeten maken om te bezinnen over ons leven in de plaats van gewoon door te razen met ons leven.
|