Citaat:
Persoonlijk vind ik zijn argumenten nogal vals. Op het eerste zicht lijken ze enorm progressief, maar eigenlijk verbergen ze het racistische karakter van zijn voorstel.
|
Is het dan niet progressief dat de verplichting bij moslimvrouwen om een hoofddoek te dragen wordt weggenomen? Volgens mij staat progressief nog steeds voor vooruitstrevend, en ik denk dat het de integratie enorm zou vergemakkelijken indien we die mensen hun gezicht nu eens eindelijk zagen, in plaats van een doek met ogen alleen. Dat neemt al onmiddelijk de angst voor het onbekende weg.
Citaat:
Ze zouden, volgens hem,door de moslimgemeenschap enkel als "te bewaren lustobjecten voor hun toekomstige echtgenoot" beschouwd worden. Hij haalt voorbeelden aan van intimidatie en gruwelijke verkrachtingen van moslimmeisjes die weigeren hun hoofddoek te dragen.
|
Is het dan niet zo dat in de meer conservatieve islamlanden nog steeds vrouwen gestenigd worden als ze niet trouw blijven. Ik herinner mij nochtans dat ik elk jaar voor "Schrijf ze vrij-dag" een brief moet schrijven voor één of andere vrouw die men wil stenigen, gesteund door de regering. Dat is dan wat jij "cultuur" noemt.
Citaat:
Daarmee scheert hij heel de moslimgemeenschap over dezelfde kam, als zijde oerconservatief en seksistisch. Hij haalt die voorbeelden volledig uit hun context en gaat op geen enkele manier in op de maatschappelijke achtergrond. Dat de allochtone gemeenschap in onze maatschappij te kampen heeft met sociale ongelijkheid en hoge werkloosheid, gaat volledig aan hem voorbij.
|
Hier heb je een punt. Armoede lokt inderdaad criminaliteit uit. Tegelijk geef je hier ook toe dat er dus wel degelijk meer criminaliteit aanwezig is bij de moslimgemeenschappen.
Citaat:
Minister Dewael is immers van mening dat migranten zelf de oorzaak zijn van het bestaande racisme.
|
Je gebruikt hier het woord racisme verkeerd. Dewael heeft het hier niet over rassenhaat, noch over huidskleuren. Het gaat hier puur om een godsdienst die de mensenrechten niet respecteert.
Citaat:
Vandaag las ik ook nog in de krant waar Dewael letterlijk zegt: “alle mensen zijn gelijkwaardig, maar niet alle culturen”; Sorry, maar dat vind ik al één van de laagste, stomste opmerkingen die ik al gehoord heb. Hij kan ook geen cultuur aanvaarden die nog tot religieuze besnijdenissen overgaat en waar vrouwen ’s avonds niet meer het huis uit mogen. Dat vind ik belachelijk. Elke mens, in eender welke cultuur hij zich bevindt, verdient respect. Elke mens en cultuur is toch uniek, niet?
|
Dus jij vindt die besnijdenissen wel ok? Ik kan je een totaal objectieve webstek tonen die je misschien wel kan overtuigen van het tegendeel:
http://www.notebooks.morgaine-lefay...snijdenis/index
http://www.amnesty.nl/artikelen/NK-ART0404.shtml
Ik citeer even uit de webstek van Amensty:
"Het eerste seksuele contact kan vaak alleen na een langzame en zeer pijnlijke opening van de aaneen genaaide lippen. Soms is het zelfs nodig om het letterlijk open te knippen. Het komt daarbij voor dat de vrouwen zwaar letsel oplopen, omdat hun echtgenoten verkeerd of onhandig knippen. Bij alle vormen van besnijdenis is de kans op HIV/AIDS constant levensgroot aanwezig.
Bijna altijd scheurt de resterende huid open. Vrouwen die infibulatie hebben ondergaan, moeten bijna altijd opengeknipt worden, anders kan het kind niet naar buiten komen. Na de bevalling worden de vrouwen opnieuw dichtgenaaid om ze ‘strak’ te houden voor hun echtgenoten. Door het constante openknippen en dichtnaaien groeit het littekenweefsel enorm. Ongevoeligheid is dan het gevolg. "
Lees gerust even heel de tekst, zo lang is die niet.
Als laatste wil ik er nog even bij zeggen dat Dewael tegen ALLE religieuze tekenen op een gemeenschapsschool gekant is. "Het dragen van sluiers, keppeltjes of opvallende kruisbeelden door vertegenwoordigers van de overheid kan niet", schrijft hij.
Is het volgens jou dan niet goed dat kerk en staat gescheiden zijn?