Citaat:
Orgineel gepost door Elise_v
Dit geeft dus aan dat, hoeveel je de ouders ook informeert over het correct gebruik van een gordel, ook kleinere kindjes reeds in contact moeten gebracht worden met de gevaren van zonder gordel rijden. Acties in kleuterscholen kunnen onze hedendaagse, slimme kleuters het nut doen inzien van die 'stomme gordel, die altijd maar in de weg zit'.
|
Ik ben het hier eens met Elise! Vanaf een bepaalde leeftijd komen kinderen in de fase: 'ik wil alles zelf doen'. Leer hen direct het belang van die gordel aan. Neem er even tijd voor en praat er over met je kind. Eens ze weten hoe de gordel correct gebruikt moet worden, blijven ze dit toepassen.
Wel vind ik dat het nog steeds de verantwoordelijkheid van de ouders blijft om na te gaan of je kind de gordel (correct) aan heeft.
Ik heb mijn zoon ook uitgelegd dat de gordel ALTIJD aan moet en het belang ervan. Als ik dan in de auto stap en mijn gordel dan niet onmiddellijk aandoe krijg ik van hem een opmerking: 'MAMA! Denk aan je gordel.'
Kinderen zijn hier snel mee weg en waarom zouden we niet een stukje van de verantwoordelijkheid bij hen liggen? Natuurlijk spreek ik hier wel vanaf een bepaalde leeftijd.
Een kind van 2jaar kan dit normaal nog niet zelf. Ik denk dat het van kind tot kind afhangt en dat je dat zelf moet aanvoelen.
Wij als ouders kunnen dit uitleggen maar de scholen zelf kunnen er ook iets aan doen. Het lijkt mij niet slecht mocht er tijdens een verkeersweek ook aandacht gegeven worden aan het correcte gebruik van de gordel.
Wat autostoeltjes voor peuters betreft: hier mogen ze toch werken aan de gebruiksvriendelijkheid van de handleiding. Vaak zijn deze zeer onduidelijk en lukt het weinige om het autostoeltje correct te plaatsen. Zelf heb ik in de tijd ook vaak een 'gevecht' gehad met het autostoeltje.
Dit is dan misschien weer aan de overheid om een algemene brochure te maken van het autostoeltje. Hoe het best geplaatst kan worden, wat de veiligste manier is, tot welke lengte het verplicht is, vanaf welke lengte je over moet schakelen naar een ander stoeltje, ...
Dit zijn dingen waar ik zelf als moeder ook vragen bij had en na dit artikel gelezen te hebben lijkt het mij dat ik niet de enige was.