Enkele post bekijken
  #2  
Oud 31st March 2012, 19:24
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Er zijn genoeg filmpjes te vinden waarin op straat aan willekeurige mensen, meestal Amerikanen, vragen worden gesteld over aardrijkskunde, geschiedenis of actualiteit. Deze leveren altijd hilarische en foute antwoorden op. Maar met onze 12-jarigen is het niet veel beter gesteld: tien procent kan België niet situeren op een kaart, meer dan een derde van de twaalfjarigen heeft geen idee waar Noord-Amerika ligt en een op de vijf denkt dat een paardentram uit de middeleeuwen dateert.
Een land aanduiden op een kaart en een uitvinding plaatsen op een tijdslijn is nogal abstract, maar wat mij meer verontrust is dat de leerlingen ook problemen hebben met praktische vaardigheden die ze nodig hebben in het alledaagse leven zoals een vertrekuur van een trein zoeken in een station.
Abstracte vaardigheden zou men altijd in een context moeten aanleren, om het meer concreet en tastbaar te maken voorde leerlingen en aan praktische vaardigheden zou simpelweg meer aandacht moeten besteed worden.
Met citaat antwoorden