Enkele post bekijken
  #3  
Oud 30th March 2012, 22:28
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Door je kind enkele dagen te laten spijbelen, breng je zijn/haar diploma niet in het gedrang. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er ouders zijn die hun kind 30 halve dagen ongewettigd afwezig laten zijn om vroeger op reis te vertrekken. Pas dan kan hun getuigschrift in het gevaar komen.
Het is een problematisch gebeuren waar zeker een oplossing voor gezocht moet worden. Maar ik kan er ergens wel begrijpen dat de ouders dit doen. Je kind één dag school , waarop hij/zij geen les krijgt, laten missen om heel wat geld te besparen... Niet onbegrijpelijk, lijkt mij. Dat wil niet zeggen dat ik er begrip voor heb. Maar als je de voor- en nadelen voor hen op een rijtje zet, kan je hen moeilijk ongelijk geven. De voordelen moeten kleiner worden of de nadelen groter... Ik vind ergens dat de reisbureaus wel een aanpassing kunnen doen. Uiteraard gaat het om vraag-aanbod en mag er zeker zoiets bestaan als hoog- en laagseizoen maar eenzelfde reis die een pak duurder is als je vandaag vertrekt tegenover als je gisteren al op het vliegtuig gestapt was... Dat vind ik echt absurd en ik kan mij zeer goed inbeelden dat dit een frustrerend gegeven is voor die ouders.
Ouders beboeten voor het spijbelgedrag van hun kinderen, lijkt in deze situatie wel oké aangezien het hier echt om een beslissing van de ouders gaat. Maar dan zouden alle ouders die dit doen beboet moeten worden. Maar hoe ga je dat doen? Hoe ga je de mensen beboeten die het "geluk" hebben dat hun arts hiervoor een briefje wil schrijven?
Daarnaast is spijbelen niet altijd de schuld van de ouders. Bij sommige jongeren is hun spijbelgedrag een uiting van een problematiek waarmee ze worstelen. Moeten de ouders dan nog extra beboet worden?
Spijbelgedrag niet zomaar aan je voorbij laten gaan, op zoek gaan naar de oorzaak en tijdig ingrijpen, lijkt me veel slimmer en efficiënter.
Met citaat antwoorden