Vlaamse Onderwijsraad is spijbelen op laatste schooldagen meer dan beu
Onderwijsminister Pascal Smet (SP.A) heeft zijn buik vol van het spijbelgedrag vlak voor de vakantie. *De Vlaamse Onderwijsraad heeft de reissector daarom voorgesteld om enkele dagen voor de vakantie geen kortingen meer aan te bieden. Absurd', zegt Claude Pérignon van de vereniging van touroperators. Ouders houden hun kinderen thuis, nog vóór ze hun rapport kregen. Om dat tegen te gaan, werkt de minister aan nieuwe maatregelen. *Het luxeverzuim is een probleem.'
De uittocht voor de paasvakantie is al lang begonnen. Liefst 31.000 reizigers vertrokken gisteren al gepakt en gezakt op Brussels Airport. Opvallend veel ouders , zo bleek uit VTM-beelden, plukten hun kinderen iets te vroeg van de schoolbanken. 'We kunnen niet ontkennen dat het luxeverzuim een probleem is', geeft ook Chris Smits, hoofd van het katholiek secundair onderwijs, toe.
Onderwijsminister Pascal Smet (SP.A) wil daar nu paal en perk aan stellen. De afgelopen weken hield de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) gesprekken met onderwijskoepels, vakbonden, ouderverenigingen, artsensyndicaten en zelfs de reissector. Voorstellen werden gelanceerd om het spijbelgedrag aan te pakken.
Vooral touroperators zouden hun duit in het zakje kunnen doen. 'De reissector zou, enkele dagen voor de vakantie, geen kortingen mogen aanbieden. Want die lage prijzen zouden ouders overtuigen om vroeger te vertrekken', zegt Claude Pérignon van de vereniging van touroperators (ABTO). *Een absurd voorstel, omdat het niet eerlijk is tegenover onze andere klanten. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod: tijdens de week, buiten de schoolvakanties, is het sowieso goedkoper. Zorg er gewoon voor dat die laatste schooldagen boeiender zijn. Het kan toch niet dat er dan geen activiteiten meer zijn?'
In het lager onderwijs worden er nog uitstappen georganiseerd. In het secundair wordt de kinderen gevraagd thuis te blijven. 'Scholen kunnen beslissen om gedurende dertig dagen geen les te geven', vertelt Chris Smits. *En die dagen hebben de leerkrachten nodig om te delibereren en te evalueren.'
Ingedekt door doktersbriefjes
Concrete cijfers van het aantal afwezigen bestaan er niet. 'Het is heel moeilijk om daar zicht op te krijgen. Kinderen worden ingedekt door ouders en doktersbriefjes', vertelt Smits. 'Maar er is nog altijd leerplicht', vult Marc Van den Brande van het katholieke basisonderwijs aan. 'In principe kan er opgetreden worden. Als de leerlingen tien halve dagen ongewettigd afwezig zijn wordt het CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding) ingeschakeld. Zijn het dertig halve dagen, kan hun getuigschrift in gevaar komen.'
Pascal Smet verwerkt alle voorstellen en wil nog voor de zomer nieuwe afspraken. *Concrete maatregelen zijn er nog niet, maar we gaan sowieso de afwezigen beter opvolgen en registreren', besluit zijn woordvoerder.
Bron:
http://standaard.be/artikel/detail....DMF20120329_302
Mening:
Persoonlijk vind ik ook dat men hieraan iets moet doen. Leerlingen tussen 6 en 18 jaar hebben nog altijd leerplicht en dit moet gerespecteerd worden.
Deze manier van spijbelen doet zich volgens mij al vele jaren voor. Toen ik zelf nog in het secundair onderwijs zat, merkte ik dat dit probleem zich wel eens voordeed. Een aantal leerlingen kwamen de laatste dagen voor de vakantie gewoon niet meer opdagen, omdat ze vroegtijdig op vakantie vertrokken. Ik vraag me echt af hoe het komt dat hier nog niet geen maatregelen tegen zijn genomen.
Het vervelende in deze situatie is dat het probleem in dit geval meestal niet bij de leerlingen ligt, maar bij de ouders. Zij zijn degene die hun kinderen in feite doen spijbelen.
Begrijpen de ouders dan niet dat ze het diploma van hun zoon of dochter hiermee in gevaar kunnen brengen?!
Men moet dus om het probleem op te lossen niet de leerlingen aanpakken, maar de ouders.
Verder moet men ook heel wat dokters ook een tik op de vingers geven. Zij mogen echt geen dokterbriefjes uitschrijven aan leerlingen als ze niet echt ziek zijn.
In het artikel was er al een eventueel voorstel om de kortingen voor het begin van de vakantie af te schaffen. Dit vind ik net zoals Claude Pérignon eigenlijk een absurd voorstel. De touroperators moeten hiervoor niet boeten vind ik persoonlijk.