Enkele post bekijken
  #1  
Oud 29th March 2012, 07:53
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Nog genoeg bouwgrond voor komende 20 jaar

Vlaanderen telt 247.553 beschikbare bouwgronden, zo blijkt uit het geactualiseerde Register Onbebouwde Percelen. Daarmee kan zeker tot 2030 voldaan worden aan de noden, aldus De Morgen donderdag.
De provincie Oost-Vlaanderen beschikt over de meeste 'braakliggende' bouwgronden. Wie er een huis wil bouwen, kan er kiezen tussen 59.830 percelen. Dat zijn er zo'n 3.000 meer dan de provincie Antwerpen (56.727). West-Vlaanderen beschikt over het kleinste aantal bouwgronden: 29.710.

De cijfers komen uit het Register Onbebouwde Percelen, dat werd geactualiseerd door het kabinet van minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters (N-VA). Ze werden vrijgegeven op vraag van Vlaams Parlementslid Liesbeth Homans (N-VA). Aangezien 66 van de 308 Vlaamse gemeenten nog altijd geen register bijhouden, ligt het echte cijfer nog hoger.

'Tot 2025 zitten we goed'

De cijfers tonen aan dat er minstens tot 2025 kan voldaan worden aan de noden van de Vlaamse kandidaat-bouwers. 'Tot 2025, 2030 zitten we goed', zegt professor Georges Allaert van de UGent.

Tussen de prijs per vierkante meter en het aantal beschikbare bouwgronden in een regio is geen verband te vinden.

Bron:
www.destandaard.be
donderdag 29 maart 2012

Eigen mening:
Tot 2030 zitten we goed? Dat is maar 18 jaar niet meer... Erg lang vind ik dat niet. We zijn nu al een erg dichtbevolkt land en de meeste regio's zijn ook al erg dicht bebouwd. Als we effectief tegen 2030 al deze gebieden van beschikbare bouwgronden gaan volbouwen, wat blijft er dan nog over van ons natuurlandschap?
In het artikel verwijst men naar het feit dat er geen verband zou zijn tussen de prijs per vierkante meter en het aantal beschikbare bouwgronden. Hier kan misschien geen verband tussen zijn, maar ik vermoed wel dat de prijs per vierkante meter bouwgrond een verband zal hebben met de regio waarin men zich bevindt. Aangezien er steeds minder en minder beschikbare bouwgronden zijn zullen volgens mij de prijzen ook sterk gaan stijgen, omdat iets wat schaars is steeds duurder wordt.
Met citaat antwoorden