Enkele post bekijken
Oud 29th March 2012, 01:42
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User

Ik denk dat de trend niet enkel te verklaren is door het verlies van normen en waarden of de verandering ervan.

Een belangrijk punt is volgens mij de positie van de vrouw. De vrouw is de laatste 50 jaar veel onafhankelijker geworden (gelukkig maar). Financieel hebben partners elkaar veel minder nodig. Daarvoor zullen ze niet meer samenblijven. Of dit een goede zaak is maak je natuurlijk voor jezelf uit. Je mag niet vergeten dat er vroeger ook ongelooflijk slechte huwelijken bestonden, waar één partner of beide partners niet gelukkig in waren. Dat is ook niet mijn ideaalbeeld van de liefde.

Ten tweede is het sociaal ook geen schande meer als je scheidt van elkaar. Je zal niet aan de schandpaal genageld worden door je dorpsgenoten. Je moet niet meer getrouwd blijven 'voor het zicht van de mensen'. Ook dit was vroeger een (verkeerde) reden om samen te blijven.

Ook het argument dat mensen sneller scheiden dan vroeger, omdat het zo makkelijk is, lijkt mij geen argument. Ik ken geen gescheiden mensen die hun huwelijk beëindigd hebben "omdat het makkelijk was". Er komt veel emotioneel leed kijken bij een scheiding en het is nooit de makkelijkste keuze. Denk ook niet dat alle gescheiden mensen niet gevochten hebben voor hun huwelijk. Er zullen er zijn die dat niet hebben gedaan. Maar dat zal geen meerderheid zijn.

Ik denk niet dat er een ideaalbeeld mag opgehangen worden van het verleden. Koppels bleven soms samen om de verkeerde redenen en soms waren die huwelijken ook erg ongelukkig (met alle gevolgen vandien). De koppels die samen gelukkig oud zijn geworden bestaan vandaag de dag ook nog. De koppels die vroeger ongelukkig waren geweest, scheiden nu misschien. Is dat dan zo'n slechte zaak? Ik ken ook gescheiden mensen die het geluk wél vinden in een tweede huwelijk of relatie. Moeten we dan afwijzend kijken naar die mensen?

Soms lukt het gewoon niet. Is het niet beter om dat toe te geven en opnieuw te proberen? Of moeten we halsstarrig vasthouden aan een slecht huwelijk? Ik denk niet dat iedereen compatibel is, maar het kan soms jaren duren vooraleer je dat door hebt.