Eerste beelden James Cameron: "Een andere planeet"
Regisseur James Cameron, die zich gisteren met een duikbootje naar de diepste plek op aarde liet afzinken, zegt dat het leek alsof hij zich op een andere planeet bevond. "Het voelde alsof ik compleet geïsoleerd was van de rest van de mensheid", zei hij na afloop van de onderneming.
Cameron is de eerste die solo naar de bodem van de Marianentrog is afgezakt, in de westelijke Grote Oceaan, zo'n elf kilometer onder het wateroppervlak. Vooraf was berekend dat hij maximaal zes uur met zijn onderzeeër op die diepte zou kunnen blijven, maar hij keerde al na drie uur terug omdat zijn accu's leeg begonnen te raken.
"Zachte, platte vlakte"
De regisseur van succesfilms als 'Titanic', 'Avatar' en 'The Abyss' beschreef de zeebodem waarover hij met zijn eenpersoonsduikboot gleed als een "heel zachte, haast gelei-achtige platte vlakte". Ook zei hij dat het leek "alsof ik letterlijk, in het tijdsbestek van een dag, naar een andere planeet was geweest en weer teruggekomen. Het was een erg surrealistische dag."
Cameron had het onmiddellijk na afloop over een "geweldig ritje". Hij zei dat hij had geprobeerd te genieten van zijn verblijf op de zeebodem en zich had afgevraagd wat het betekende dat hij zich op de diepste plek ter wereld bevond.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...e-planeet.dhtml
Mening:Prachtig.. Als ik kon zou ik meteen meegaan met Cameron..
Hopelijk zullen de stalen die J. Cameron van de zeebodem heeft genomen ons nog wat meer vertellen over de mysterieuze wereld ver onder het zeeniveau.
Wie weet komen we wat meer te weten over het ontstaan van bepaalde organismen..?