26th March 2012, 18:27
|
Registered User
|
|
|
|
James Cameron duikt naar diepste punt van Grote Oceaan
Buitenland
James Cameron duikt naar diepste punt van Grote Oceaan
maandag 26 maart 2012, 06u36
Bron: afp
Auteur: jns
De Standaard
De Canadese filmregisseur James Cameron (57), bekend van onder andere 'Titanic' en 'Avatar', is maandag de eerste man geworden die solo het diepste punt in de Grote Oceaan bereikte. Cameron dook met de miniduikboot Deepsea Challenger tot een diepte van zowat 11 kilometer in de Marianentrog.
Cameron zette zijn duik in omstreeks 5.15 uur lokale tijd aan boord van de acht meter lange Deepsea Challenger. Hij deed er 2 uur en 36 minuten over om de bodem van de Marianentrog te bereiken, op 10.898 meter diepte. Via Twitter liet hij weten dat hij het diepste punt had bereikt. 'Zelden heb ik me zo goed gevoeld. Ik kan niet wachten om alles wat ik hier zie met jullie te delen', klonk het.
Gedurende in totaal drie uur verkende Cameron de bodem van de trog. Hij maakte 3D-camerabeelden en verzamelde ook allerhande stalen. Rond de middag kwam de Deepsea Challenger terug aan de oppervlakte, 500 kilometer ten zuidwesten van het Amerikaanse eiland Guam. De terugreis duurde 'maar' 70 minuten.
Er werd acht jaar gewerkt aan de Deepsea Challenger, die uitgerust is met geavanceerde technologie en in staat is om aan de enorme druk van het water te weerstaan. De expeditie wordt geleid door National Geographic.
Meer dan 50 jaar na Walsh en Piccard
Op 23 januari 1960 doken de Amerikaanse marineluitenant Don Walsh en de Zwitserse oceanograaf Jacques Piccard al met een militaire duikboot tot het diepste bekende punt. Zij konden toen slechts 20 minuten op die diepte blijven.
Passie voor duiken
James Cameron heeft ruime ervaring met onderzeeërs. Hij dook er al tientallen keren mee, onder meer naar het wrak van de Bismarck. Hij bezocht ook 33 keer het wrak van de Titanic en bracht op die manier meer uren door op het schip dan de kapitein zelf. In de film 'The Abyss' kwam zijn passie voor duiken ook al tot uiting.
Korte toelichting
Wat wetenschap allemaal al niet kan de dag van vandaag!
|