Enkele post bekijken
Oud 21st March 2012, 18:12
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User

Stiletto's achter het stuur: verbieden of niet?

Stiletto's achter het stuur: verbieden of niet?

Door: Lien Buyck
21/03/12 - 08u52
Bron: Daily Mail © Thinkstock.
Een gevaarlijke gewoonte die verboden moet worden. Dat zeggen experts over het dragen van 'ongepaste' hoge hakken achter het stuur. De meeste vrouwen lijken het daar echter niet mee eens te zijn. Uit een nieuw onderzoek blijkt namelijk dat 40 procent autorijdt met stiletto's aan haar voeten.
De gegevens komen uit een rondvraag van de Britse prijsvergelijkingswebsite Confused.com.

Flipflops
Zij stelden vast dat 40 procent van de vrouwen hoge hakken draagt achter het stuur, maar daar blijft het niet bij. 39 procent bekende ook wel eens flipflops te dragen bij het autorijden, terwijl 24 procent zelfs met blote voeten het gaspedaal bedient. Verder rijdt 16 procent ook wel eens met slippers of sandalen.

Aan de andere kant zei slechts 34 procent van de ondervraagde vrouwen dat ze altijd en overal met 'verstandige' schoenen achter het stuur kruipt. Bij mannen is dat meer: 57 procent rijdt nooit met 'ongepaste' schoenen.

Risico
Toch zijn er ook mannen die risico's nemen met hun schoeisel. Zo dragen ook zij wel eens flipflops (27 procent) of slippers (11 procent), terwijl 22 procent soms blootsvoets de auto bestuurt.

"Gevaarlijk", vindt Gareth Kloet, het hoofd van de autoverzekering van Confused.com. "Ongepast schoeisel kan de bestuurder de controle over de auto doen verliezen", zegt hij.

Verbod
Brake, een Britse liefdadigheidsinstelling die ijvert voor meer veiligheid op de weg, vindt dan ook dat er een verbod moet komen op stiletto's, sleehakken of ongepaste plateauschoenen achter het stuur.

"Het is erg verontrustend dat zoveel bestuurders zo weinig aandacht hebben voor de veiligheid van zichzelf en anderen", zegt vice-voorzitter Julie Townsend. "Autorijden is een verantwoordelijkheid die ernstig genomen moet worden."

Ten slotte wijst Townsend ook op het gevaar van het aanbrengen van make-up of zich scheren achter het stuur, wat respectievelijk 10 procent van de vrouwen en 15 procent van de mannen blijkt te doen. "We hebben allemaal een hectisch leven, maar we moeten beseffen dat een verlies van concentratie kan leiden tot onnodige tragedies", beklemtoont Townsend.

Bron: www.hln.be

Mijn mening:

Ik vind het zeer verbazend dat slecht 34% van de vrouwen met verstandige schoenen achter het stuur kruipt. Zelf rijd ik enkel met platte schoenen of schoenen met een normale hak. Als ik schoenen aandoe met een hoge hak, dan neem ik platte schoenen mee om auto te rijden. Met hakken achter het stuur rijden vind ik toch altijd moeilijker dan met platte schoenen. Daarom mag er volgens mij wel een verbod komen op het dragen van ongepast schoeisel. Je brengt niet enkel je eigen leven in gevaar, maar ook dat van andere mensen.
Het rijden met blote voeten zou ook verboden moeten worden. Dit heb ik zelf eens één keer gedaan, wegens onverwachte omstandigheden en ik vond dat zeer moeilijk. Ik had het gevoel dat ik minder controle had over mijn pedalen en ik zal ook niet meer rijden op blote voeten.

Ik begrijp al helemaal niet dat mensen zich schminken of scheren tijdens het rijden. Deze mensen doen dat meestal als ze in de file staan of tegen lage snelheid rijden en dan vind ik dat je juist het meest oplettend moet zijn. Als je tegen lage snelheid rijdt zijn er vaak fietsers, voetgangers, brommers die er nog snel tussen of langs willen.
Dit doet mij denken aan het ‘bellen achter het stuur’. Als je even rondrijdt dan zie je al vaak enkele mensen met hun telefoon aan hun oor, dan vraag ik mij soms toch af of die hun auto niet even aan de kant kunnen zetten en of dat die oproep zo belangrijk is.
Er komen steeds meer weggebruikers bij in het verkeer, dus denk ik dat we allen verantwoordelijker moeten zijn, zodat er hopelijk minder ongelukken gebeuren.
Met citaat antwoorden