Enkele post bekijken
Oud 21st March 2012, 10:56
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User

NMBS wil bewakingscamera's op de trein

Spoorwegmaatschappij NMBS heeft een dossier ingediend om toestemming te krijgen voor het installeren van bewakingscamera's in de nieuwe Desiro-treinstellen. De camera's moeten mee het geweld tegen het treinpersoneel indammen, zo schrijven de kranten van Sud Presse woensdag.

De beelden zouden niet in real time doorgestuurd worden naar een dispatching, maar aan boord opgenomen worden.

'In eerste instantie zullen we enkel de Desiro-stellen uitrusten met camera's. Vervolgens volgt een analyse op op technisch en financieel vlak alsook op efficiëntie, met het zicht op het uitrusten van andere types treinstellen', zegt woordvoerster Claire Gilissen.

De Desiro-stellen hadden initieel in de lente van 2011 hun opwachting moeten maken op het Belgische spoor, maar worden momenteel nog gehomologeerd. De NMBS hoopt dit dossier in juni af te ronden.

De maatregel komt er nadat de voorbije dagen cijfers werden gepubliceerd waaruit blijkt dat de agressie tegen treinbegeleiders sterk is toegenomen. Eerder lag er een plan op tafel om met twee treinbegeleiders te werken op een trein.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Dit is denk ik een goede maatregel. Het verbaal tot zelfs vaak fysiek geweld dat het personeel van de NMBS moet doorstaan, is niet normaal. Pas nam ik de trein vanuit Brussel. Deze had 10 minuten vertraging. Hoe een man tekeer ging tegen een conducteur van een andere trein, was niet normaal. In die zin vind ik het voor de veiligheid van het personeel een goede maatregel. Tegelijkertijd vraag ik me af hoe het gesteld is met de veiligheidsinstallaties op treinen voor de passagiers hun veiligheid. Na de treinramp in 2010 is het hier redelijk stil rond geworden. NMBS zou ook beter in zo'n zaken investeren. Wanneer ik lees dat de drie toplui van de NMBS zakken geld binnenrijven, maar er dagelijks pannes en dergelijke zijn, vraag ik me af of de NMBS wel goed functioneert. De treinen beginnen te verouderen, pannes stapelen zich op en reizigers frustreren zich aan de vaak niet stipte treinen. Keur ik gedrag goed dat gaat over fysiek en verbaal geweld? Neen. Maar ik denk als de NMBS zichzelf eens grondig evalueert en pijnpunten wegwerkt, dat het al stukken beter zou gaan met de houding tegenover de NMBS.
Met citaat antwoorden