Enkele post bekijken
Oud 19th March 2012, 12:19
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User

Ik sluit mij aan bij Belinda. Als je de studietoelage van kinderen die spijbelen gaat afschaffen, straf je de ouders in plaats van de leerlingen. Bovendien verander je niets aan het gedrag van de leerling. Ik denk dat slechts weinige spijbelaars wakker liggen van de hogere schoolkost.
Ik ben van mening dat de scholen zich harder moeten inspannen om hun leerlingen te motiveren. Wanneer kinderen spijbelen geven ze de leerkrachten, ouders, ... een signaal dat er iets aan de hand is met hun. Het is dan ook aan de leerkrachten om de gedemotiveerde spijbelaar niet links te laten liggen maar net een dialoog aan te gaan. Dit wordt vandaag de dag nog te weinig gedaan. De leerkrachten zullen namelijk in vele gevallen de leerlingen bestempelen als lastig, onhandelbare puber en niet de moeite doen om de leerling uit te nodigen tot een gesprek over zijn gedrag.
Ik wil echter niet gezegd hebben dat de scholen geen inspanningen doen om het spijbelprobleem aan te pakken. Vaak zullen de scholen een plan bedenken om spijbelaars te betrappen bijvoorbeeld door telefonisch contact op te nemen met de zieke leerlingen hun ouders ... Ik wil met deze reactie anderen gewoon duidelijk maken dat dit niet genoeg is! Sanctioneren zal slechts de leerlingen die eenmalig spijbelen afschrikken en niets helpen bij de leerlingen die spijbelen omwille van problemen.
Wat betreft het spijbelactieplan. Misschien moet het uitgebreid worden met andere preventieve maatregels. Hopelijk buigt men snel de hoofden over dit probleem.
Met citaat antwoorden