Enkele post bekijken
Oud 14th March 2012, 21:11
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User

Gepost door NicoGuitard:
Citaat:
Volgens mij is de paus ( en met hem de katholieke kerk) tegen het homohuwelijk omdat dit in strijd is met één van de belangrijkste geboden uit de bijbel. Genesis 9:1 En God zegende Noach en zijne zonen, en sprak: Zijt vruchtbaar en vermenigvuldigt u, en vervult de aarde.

Wees verheugd met hen die zich verheugen, en huil met hen die huilen. Leef in harmonie met elkaar. Wees niet hooghartig, maar wijd u aan eenvoudige taken. Houd uzelf niet voor wijs. Vergeld niemand kwaad met kwaad. Heb het goede voor met alle mensen. Leef, voorzover het in uw macht ligt, met alle mensen in vrede. - Rom 12,15-18.

Dit even om aan te tonen dat de bijbel een bijzonder dikke verzameling van boeken is, waar oneindig veel tegenspraken in staan die je zonder context kan gebruiken om elke mening kracht bij te zetten. Neem bijvoorbeeld het vers:

"Maar indien er een ander letsel is, zult gij geven leven voor leven, oog voor oog, tand voor tand, hand voor hand, voet voor voet, blaar voor blaar, wond voor wond, striem voor striem." - Exodus 21,23-25.

Daartegenover plaats ik:
"Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt, ook je onderkleed niet." - Lucas 6:29

Laat ons niet met bijbelversen gaan gooien, is mijn punt.

Ten tweede wil ik zeggen dat er maar 10 geboden zijn. "Zijt vruchtbaar en vermenigvuldigt u, en vervult de aarde." is daar geen van.

Laat ons dus geen verzameling boeken gebruiken die niet alleen 2000 jaar oud is, maar ook in de loop van 1000 jaren is geschreven door verschillende mensen en dat dan nog samengesteld werd door mensen met eigen belangen (er zijn bv veel meer dan 4 evangelies). Laat ons dat niet gebruiken in sociaal relevante, seculiere maatschappelijke thema's. Put je inspiratie uit de bijbel, maar gebruik het niet om de wet te dicteren.