14th March 2012, 14:18
|
Registered User
|
|
|
|
Volgens mij is de paus ( en met hem de katholieke kerk) tegen het homohuwelijk omdat dit in strijd is met één van de belangrijkste geboden uit de bijbel.
Genesis 9:1 En God zegende Noach en zijne zonen, en sprak: Zijt vruchtbaar en vermenigvuldigt u, en vervult de aarde.
Twee mannen of twee vrouwen kunnen elkaar doodgraag zien, maar voor twee mannen is het erg moeilijk om op natuurlijke wijze een kind voort te brengen.
Anderzijds is de grondgedachte van het christelijk huwelijk volgens mij de eenwording van twee mensen die door God zijn samen gebracht. En hadden homo’s elkaar kunnen vinden, mocht dat tegen de wil van God zijn geweest? Als God inderdaad almachtig is en fel gekant tegen homoseksualiteit, zou deze vorm van liefde dan nog bestaan? Als ik mij niet vergis zijn de standpunten tegen homoseksualiteit opgebouwd uit het doel van seksualiteit, namelijk reproductie. Maar deze stellingen zijn menselijke interpretaties en dienen dus met een korreltje zout genomen te worden.
Een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht heeft dus even veel kans op slagen als die tussen twee heteroseksuelen volgens mij. De extra sociale en financiële kost komt niet voort uit de geaardheid van het koppel maar uit een belangrijk taboe dat weggevallen is. Koppels blijven niet meer samen tot dat de dood hen scheidt. Ze blijven samen zolang de relatie stand kan houden. Veel mensen die onder God trouwen zien het niet meer als een schande om die belofte aan de almachtige te breken. De spirituele kant van het huwelijk is volgens mij zoek waardoor mensen sneller geneigd zijn om te scheiden, wat inderdaad heel wat kosten met zich meebrengt.
In principe moet je al heel erg zeker zijn van je relatie als je besluit om de rest van je leven met dezelfde persoon te delen. En dan komen we bij de volgende uitspraak. Mag seks en samenwonen voor het huwelijk? Om deze uitspraak te begrijpen moet je er vanuit gaan dat seks niet in functie van genot maar in functie van de voortplanting staat. Mensen gaan volgens het katholiek geloof met elkaar naar bed om kindjes te krijgen. Is het dan wel verstandig om met iemand te slapen als je niet de intentie hebt om voor de rest van je leven met die persoon samen door te brengen?
|