13th March 2012, 22:34
|
Registered User
|
|
|
|
Het is mooi dat de bevolking gemobiliseerd wordt en dat er iets gedaan wordt aan dit soort wantoestanden... Maar..
Is dit de oplossing? Als Kony daar verdreven wordt, dan komt er een machtsvacuüm en dat wordt dan meer dan waarschijnlijk ingevuld door een andere persoon met al even slechte bedoelingen.
Natuurlijk moet er iets gedaan worden, begrijp me niet verkeerd. Maar dit is geen alleenstaand geval. Er zijn 100den Kony's. En die komen met dit soort dingen weg, omdat er een systeem bestaat dat het toelaat. Er valt niets (meer) te rapen in Afrika en daarom trekt niemand zich iets aan van Afrika. Noch de politiek, noch de economische elite, noch de gewone burger ligt er 's nachts van wakker. Nu kunnen we ons schuldgevoel hierover afkopen door op de like-knop te drukken en onszelf op de schouder te kloppen. Dat leidt volgens mij tot gedachten zoals: "We hebben onze goede daar alweer verricht, daar moeten we ook niet meer aan denken."
Dit leidt niet tot structurele oplossingen, want laat ons eerlijk zijn, op het internet is iets even snel vergeten als dat het opkomt. Nu spelen we nog in op het populisme van de politieke klasse, maar wanneer dit weer vergeten is, zal de politiek zich hier ook niets meer van aantrekken.
Wat kunnen we dan wel structureel doen met zen allen? Laten weten dat we het niet meer eens zijn met dit systeem. Laten voelen dat het genoeg is geweest. Dat doen we volgens mij niet door een protest in de traditionele zin van het woord. De enige manier om het systeem echt te raken is ons consumptiegedrag te veranderen. Minder consumeren, ethischer consumeren, eerlijker consumeren. Dat vergt natuurlijk veel meer moeite, omdat we constant consumeren en omdat we elke keer op nieuw bij ons consumptiegedrag moeten stilstaan. Vergelijk het met stoppen met roken. Het zal moeilijk zijn, maar het zal de moeite lonen en na een tijd zullen we niet meer snappen hoe we ooit zo dom zijn geweest...
|