11th March 2012, 19:52
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 35
|
|
Ik ben er zelf al langere tijd van overtuigd dat er iets moet veranderen aan ons schoolstelsel en dit plan lijkt mij veel potentieel te hebben. Dus ik moedig dit zeker aan ! Maar ik heb bang dat het veel praat is voor weinig daad. Wanneer ze zeggen dat ze gaan opsplitsen in interessegebieden moeten ze dit ook echt doen. Ik zie het al voor mij dat het weer vooral gaat neerkomen op het feit dat het één gebied moeilijker is dan het andere en dat ze dit leerlingen gaan afraden. Wat als iemand ontzettend geďnteresseerd is in techniek en wetenschap maar niet slim genoeg is voor deze richting? Gaan ze dan zeggen : " Je bent niet echt geďnteresseerd in techniek en wetenschap maar eerder in welzijn en sociale wetenschappen." Ik denk dat de teleurstelling bij de leerlingen dan nog persoonlijker worden. En als er puur op interesse wordt gericht dan is het ook niet meer mogelijk om iemand te doen 'afzakken'. Dan kan het zijn dat iemand 20 jaar doet over zijn secundair onderwijs, bij wijze van spreken. Dus ik denk dat het er echt op aankomt dat het andere namen zijn voor dezelfde problemen. Deze verandering zorgt er ook wel voor dat de hogescholen en universiteiten hun toelatingsvoorwaarden moeten aanpassen. Zo ook bedrijven die zich moeten richten op competenties van de leerlingen. Ik ben zelf voorstander van een verandering maar ik denk dat gewoonweg niet mogelijk is omdat het grootschalig moet gebeuren. Basisscholen, secundaire scholen, hogescholen, universiteiten moeten zich dan allemaal aanpassen. Ook de leerkrachten moeten meekunnen in dit nieuw systeem en dus moeten ook die omgeschoold worden. Het probleem is en blijft hetzelfde, wij leven in een op industrie gerichte samenleving. Deze samenleving verwacht een product dat perfect past in een bepaald beroep. Enkel de derde graad als richting op 1 specifieke beroepskeuze gaan de bedrijven weer te weinig vinden want ervaring is belangrijk. De bedrijven zorgen voor geld, dus hun wil is wet(dit mag je letterlijk nemen).
|