10th March 2012, 10:14
|
Registered User
|
|
|
|
Slimme mensen gaan later slapen
Onderzoek moet altijd met een korreltje zout genomen worden, zeker in dit geval. Ik denk niet dat het mogelijk is om op basis van dit onderzoek een algemene conclusie te stellen. Iedereen is immers anders en iedereen heeft zijn eigen gewoonten.
Ik bijvoorbeeld ben ook iemand die 's avonds veel beter kan presteren voor school dan in de ochtend of rond de middag. Ik ga dan ook niet vaak vroeg slapen, omdat ik dat niet echt in mij heb. Dit is deels gekomen doorheen de jaren en het nachtritme dat zich ook met de persoon mee aanpast.
Maar of je door laat te gaan slapen echt slimmer wordt, daar heb ik zwaar mijn twijfels over! Ik heb wel vaak het gevoel dat ik, ondanks het laat gaan slapen, in de ochtend vrij vlot uit bed kan. Maar als ik wat langer kan blijven liggen, probeer ik hiervan in beperkte mate ook te genieten. Soms heb ik dat echt nodig om mijn lichaam tot rust te brengen. Maar volgens mij heeft iedereen vaak wel nood aan een rustpauze voor zichzelf, mentaal en fysiek.
Veralgemenen is denk ik hier niet aan de orde. Sommige mensen voelen hier misschien wel een effect van, terwijl anderen het op een totaal andere manier aanpakken en misschien zelfs veel 'slimmer' zijn. Een onderzoek zal dit misschien in de toekomst verder uitwijzen?
|