Enkele post bekijken
Oud 7th March 2012, 17:05
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User

Moet er nog een troonwissel zijn? Ik ben persoonlijk geen voorstander van de monarchie. Niet omdat het te veel kost aan dotaties en dergelijke, want een president kost de staat zeker evenveel.
Ik heb het gewoon niet op het ondemocratische karakter. Je kan discuteren over tradities en oude gewoonten, maar is het nog van deze tijd om een vorst te hebben die vanaf de geboorte al verzekerd is van het koningschap? Laat ons eerlijk zijn, een prins moet het al heel goed verbrodden voor hij geen aanspraak meer kan maken op de troon. Waarom geen democratisch verkozen president als leider van het land? Dat kan je dan volgens het Amerikaanse systeem doen (president als eerste minister) of volgens het Duitse systeem (president als ceremonieel staatshoofd).
De monarchie is er gekomen, omdat België anders niet onafhankelijk mocht worden van de grootmachten (zie uw vaderlandse geschiedenis). We zijn nu al een tijdje onafhankelijk, dus waarom nog een monarchie? België zal echt niet in de chaos storten, de vorst houdt ons land niet bijeen. Ik heb zelfs de indruk dat hij de formatie van een regering vertraagt, omdat de politiekers er achter kunnen schuilen (we gaan nog maar eens naar de koning: een scenario dat meermaals herhaald is tijdens de vorige formatie).
Met citaat antwoorden