Enkele post bekijken
  #5  
Oud 5th March 2012, 14:35
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Persoonlijk vind ik het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat zittenblijven nooit een goede oplossing is. Door te differentiëren kan je veel, maar het is geen wondermiddel, dat in elke klas bij elke situatie werkt.
Een voorbeeld ter illustratie:
Ikzelf ben vroeger in het tweede leerjaar blijven zitten omdat ik nog niet schoolrijp was en de nodige inzichten om te kunnen leren nog niet verworven had. Doordat ik een jaartje rijper was ging het op school de volgende jaren wel zeer vlot. De leerkracht had nooit dit 'probleem' kunnen oplossen door te differentiëren.
Bij bepaalde leerproblemen hebben de leerlingen ook nood aan een individuele professionele aanpak die wij als leerkracht niet altijd kunnen verzekeren.

Ik geef wel toe dat zittenblijven niet altijd de ideale oplossing is. Soms hebben bepaalde kinderen gewoon niet de capaciteit om een bepaalde richting te volgen. Het is als leerkracht dan je taak om de sterke kanten bij je leerlingen te ontdekken en hen zo goed mogelijk te informeren over de andere richtingen, die wel bij de leerling zijn interesses, capaciteiten, ... aansluiten. Bovendien zijn er vele leerlingen met leerproblemen die beter kunnen geholpen worden in het buitengewoon onderwijs. Hier worden ze in kleinere groepen begeleid en proberen ze hun leerprobleem aan te pakken.
Met citaat antwoorden