Enkele post bekijken
  #4  
Oud 4th March 2012, 16:20
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
‘Ik kon niet geloven dat zoiets bestond'

‘Ik kon niet geloven dat zoiets bestond'


Johan (23), een student informatica, surfte de afgelopen maanden in zijn eentje van de ene verborgen Darknet-site naar de andere. ‘Ik kon niet geloven hoe simpel het was.'



‘Tijd, nieuwsgierigheid en een computer met internet. Meer is er niet nodig om het te ontdekken. Het hangt er alleen van af hoe ver je wilt gaan.Ik heb het gedaan omdat het clandestiene me aantrok. En je rolt er heel gemakkelijk in. Je hebt maar een absoluut minimum aan computerintelligentie nodig.'

Begin januari stuurde Johan via een speciaal beveiligd e-mailadres een verontrustende mail naar de redactie. Hij had het in zijn bericht over verborgen pagina's op het net waar ondergrondse handelaars uzi's, kalasjnikovs en ander wapentuig aanbieden. Pagina's, ook, waar pedofielen elkaar ontmoeten in geheime fora. Waar huurmoordenaars hun diensten aanbieden, compleet met prijslijst per type doelwit.

Aan het begin van zijn uitleg in een Leuvens café legt Johan een gele ringmap op tafel. Daarin zitten 65 afgedrukte pagina's met informatie over het Darknet.

‘Ik heb drie maanden lang op het Darknet gesurft. Eigenlijk had ik beter mijn examens kunnen voorbereiden, maar het Darknet fascineerde me te veel.'

‘Je weet niet wat je ziet als je op het Darknet komt. Je kunt cannabis, heroďne of cocaďne kopen, maar ook andere drugs, gekopieerde software en wapens. De verkopers krijgen er zelfs recensies, zoals op eBay. Het enige wat je nodig hebt zijn Bitcoins, de virtuele munten van het internet. Op het klassieke web vind je massa's informatie over hoe je die aan kunt kopen.'

Tijdens zijn omzwervingen stootte Johan op tientallen fora waar gelijkgezinden elkaar ontmoeten. Politieke boards van extreemlinks tot extreemrechts, discussies waarin hackers tips uitwisselen en vooral: massa's sites voor pedofielen.

‘Zelf heb ik die nooit bezocht, maar de omschrijvingen van de fora laten weinig tot de verbeelding over. Ik kan me inbeelden dat sommigen zich in die omgeving in een snoepwinkel wanen. Pedofielen kunnen niet op café gaan om het te hebben over hun ervaringen, maar het Darknet biedt een oplossing.'

Naar eigen zeggen is Johan de enige in zijn vriendenkring die het Darknet al heeft bezocht: ‘Ik ben informaticastudent, maar ik heb niet de indruk dat veel van mijn medestudenten ermee bezig zijn. Toen ik ermee begon, dacht ik dat het op een dag gewoon zou uitbarsten. Dat iedereen in de media en overal het plots over het Darknet zou gaan hebben. Ik kon niet geloven dat zoiets groots toch nog zo onbekend kon zijn. Maar toch is het zo.'

Johan is een schuilnaam.


DS, 03-03-2012
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden