Enkele post bekijken
Oud 3rd March 2012, 09:13
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User

Dit is toch een artikel dat op z'n minst de wenkbrauwen doet fronsen. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat iemand met deze uitspraken zou akkoord gaan. Het illustreert nog maar eens dat we tegenwoordig denken over alles en nog wat kunnen en te mogen beslissen. Een kind wordt in dit artikel afgedaan als een miskoop in de winkel, iets in de aard van: ik ben te impulsief geweest, want ik vind wat ik gekocht heb eigenlijk niet zo mooi en ik had het ook niet nodig. Resultaat: weg ermee.

Ik kan mij niet voorstellen dat iemand die mentaal in orde is, een kind op de wereld zet en na de eerste kennismaking beslist van dat nieuwe leven te beëindigen. Ik denk toch dat er bij de meeste mensen van in het begin een instinctmatige reactie is om voor hun kindje te zorgen en het te beschermen? Trouwens, wanneer je financieel aan de grond zit en zwanger wordt, dan heb je toch wel eventjes tijd om over te gaan tot abortus. Een zwangerschap duurt langer dan 1 dag. Wie zegt dat diegenen die er nu warmpjes bij zitten, straks geen tegenslag kunnen hebben waardoor ze in financiële problemen geraken? Andersom kan ook.

Wanneer een zwangere vrouw van in het begin goed medisch begeleid wordt en zich houdt aan de afspraken met haar gynecoloog, dan denk ik dat de dag van vandaag bij de foetus al veel opgespoord en uitgesloten kan worden. Er bestaat ook een test om het Down-syndroom na te gaan. Ik kan mij er als leek niet over uitspreken of deze test ondertussen meer betrouwbaar geworden is dan pakweg 15 jaar geleden, maar de echografieën bv. die nu worden genomen, geven een zeer duidelijk beeld. De artsen hebben meetapparatuur waarmee ze bv. de groei van het kindje kunnen nagaan, de omtrek van het hoofdje kunnen meten enz.

Uiteraard zullen er altijd ouders zijn die verrast worden bij de geboorte wanneer hun kindje niet gezond blijkt, maar ik vind dat we moeten leren aanvaarden dat niet alles in het leven loopt zoals we zelf zouden willen. Ik ga akkoord met Prof. Temmerman dat, wanneer een kindje ten dode is opgeschreven, dat een motief kan zijn om euthanasie toe te passen. Ik denk ook wel dat het dan de artsen zelf zullen zijn die de ouders zullen inlichten over de ernst van de situatie. Ook dan zullen er mensen zijn die de laatste strohalm vastgrijpen omdat ze hun kind niet willen opgeven. Een kind zomaar doden na de geboorte omdat het je niet bevalt? Het maakt de mens nog barbaarser dan we ooit konden denken.
Met citaat antwoorden