Enkele post bekijken
Oud 1st March 2012, 22:05
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers

Leerlingen verplicht om iPad aan te schaffen

Leerlingen verplicht om iPad aan te schaffen

VIDEOFRAGMENT

Bron:
De Morgen
Link naar videofragment

Mening:

Ik zie het nut er niet echt van in en ik denk dat dit op lange termijn negatief zal uitdraaien. Aanvankelijk zal men leerlingen wel actiever bij de les kunnen betrekken en zullen zij meer interesse tonen, maar als het nieuwe er eenmaal af is… Uiteindelijk zal dit volgens mij enkel voor afleiding zorgen. Ik ben dan ook eens benieuwd hoelang het zal duren voordat leerlingen tijdens de les “Angry Birds” of andere spelletjes gaan spelen. Meldingen van gestolen en beschadigde iPads gaan ook niet lang op zich laten wachten. In vrijwel elke school staat in het reglement dat je dure spullen zoals mp3-spelers en gsm’s thuis moet laten, maar hier zou men iedereen wel met een peperdure iPad laten rondlopen?! Ik ben wel een voorstander van het gebruik van technologie in een klaslokaal, en dan voornamelijk in hogescholen en universiteiten, maar men kan betere alternatieven zoeken i.p.v. één van de duurste tablets op de huidige markt. Beide scholen beweren wel dat de kostprijs van een schooljaar uiteindelijk niet veel zal verschillen van de huidige prijs omwille van de lagere drukkosten, maar dat wil ik eerst wel eens zien... Waarom kiezen ze trouwens niet voor een laptop of netbook? Tegenwoordig heeft iedereen thuis wel ééntje staan en je komt er ongetwijfeld goedkoper mee uit.

Het maken van notities is voor mij één van de belangrijkste manieren om leerstof te structureren en te kunnen leren. Daarnaast werk ik zelf helemaal niet graag voor lange tijd op een computer. Geef mij dan maar een ouderwetse cursus, handboek en balpen. Ik ben dan ook zeer blij dat laptops op de KHK nog niet zo ingeburgerd zijn. Toen ik in Antwerpen studeerde was dit wel anders…

Of je nu een voor- of tegenstander bent, uiteindelijk kan je nog steeds zelf kiezen naar welke school je kind zal gaan en is er dus niets om je druk over te maken. Maar ik denk wel dat dergelijke situaties in de toekomst meer regel dan uitzondering zullen worden.
Met citaat antwoorden