1st March 2012, 19:31
|
Registered User
|
|
|
|
Voor leerlingen die niet meekunnen omdat ze bepaalde capaciteiten niet hebben , is zittenblijven misschien geen goede optie omdat ze in het jaar nadat ze hun jaar gedubbeld hebben nog altijd niet de capaciteiten hebben om een bepaalde studierichting aan te kunnen. Hier spreek ik dan vooral over situaties in het secundair onderwijs. Hier is een andere oplossing misschien zoals bijvoorbeeld een studierichting zoeken die beter aansluit bij de capaciteiten een betere optie.
Persoonlijk ken ik leerlingen bij wie blijven zitten wel zijn vruchten heeft afgeworpen. Zo denk ik bijvoorbeeld aan leerlingen die geboren zijn op het eind van het jaar en zo dus nog net in een bepaald jaar terecht komen terwijl mensen die misschien twee maanden later geboren zijn in een jaar lager terechtkomen. Deze leerlingen zijn vaak lang nog niet zo ontwikkeld als hun jaargenoten die in het begin van het jaar geboren zijn maar hun ontwikkelingsniveau sluit dan beter aan bij de leerlingen die een paar maanden later geboren worden maar dan wel een jaar lager zitten. Door hun een jaar te laten zitten, komen ze bij leerlingen in de klas die misschien ook dichter bij hun leefwereld zitten, wat het naar school gaan veel aangenamer maakt en daardoor vaak een positieve invloed heeft op studieresultaten. Deze leerlingen zitten het volgend jaar dan nog steeds bij de personen met wiens ontwikkeling ze ongeveer gelijk staan, en zij kunnen dan in de volgende jaren wel beter volgen. Ik vind dus dat men steeds naar de situatie moet kijken want elke leerling is verschillend.
|