Enkele post bekijken
Oud 1st March 2012, 15:50
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User

Sociale media houden publiek aan televisie gekluisterd

Sociale media hebben een onverwachte impact op de televisie-consumptie. Dat is de conclusie van een onderzoek van TV Guide Digital. De onderzoekers stelden vast dat een aantal consumenten aangeeft door sociale media het voorbije jaar minder gebruik gemaakt te hebben van uitgesteld kijken uit vrees dat belangrijke wendingen in het verhaal van favoriete televisieprogramma's op sociale netwerkplatformen zouden verschijnen en het kijkplezier zouden bederven.

De onderzoekers merkten op dat 27 procent van de respondenten zegt om die reden minder gebruik te maken van uitgesteld kijken. Het jaar voordien was dat slechts 20 procent. Er wordt echter opgemerkt dat die vrees niet de enige reden is die de bijval voor de originele televisie-programmering op peil houdt. "Het wordt immers steeds meer de gewoonte om televisieprogramma's tijdens of onmiddellijk na de uitzending in sociale media te bediscussiëren," voeren de onderzoekers aan. "Wie voor uitgesteld kijken kiest, kan daar uiteraard niet aan deelnemen."

Er wordt aan toegevoegd dat sociale media ook mee bepalen welke programma's er worden bekijken. Daarbij geeft 48 procent van de respondenten aan een programma te beginnen of blijven volgen onder invloed van sociale media. Daarbij getuigde meer dan 75 procent beïnvloed te zijn door de positieve commentaren van andere kijkers in de sociale netwerken. Daarnaast bleken de gesprekken over de verhaallijnen en onderwerpen de interesse van 64 procent getrokken te hebben. Ook gaf 13 procent aan graag programma's te bekijken die ook anderen volgen.

Bron: express.be 01-03-2012
Mening: Ik kan de redenering van het onderzoek en de conclusies wel volgen. Ik zie ook op de sociale media reacties verschijnen over televisieprogramma's.
Als het gaat om bvb. sportwedstrijden, kan ik me best voorstellen dat het niet leuk is om te weten wie de wedstrijd gaat winnen, als je de wedstrijd zelf nog integraal wil bekijken.
Ik maak me hierbij wel enkele bedenkingen.
Als ik geen tijd heb om een televisieprogramma rechtstreeks te bekijken, dan ga ik me ook niet bezighouden met sites als Facebook of Twitter.
Bovendien kan je toch die sites ook wel eventjes mijden. Als ik nog niet wil horen wie een wielerwedstrijd gewonnen heeft, luister ik ook niet naar het nieuws op de radio. In ieder geval, ik vind het uitgesteld televisiekijken geweldig want zo kan ik kijken wanneer ik wil en bovendien alle reclames overslaan.
Voor mij zijn de sociale media niet in die mate belangrijk dat ik per se wil deelnemen aan discussies over televisieprogramma's.
Met citaat antwoorden