Enkele post bekijken
  #1  
Oud 1st March 2012, 12:03
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Leerkrachten willen staken op 28 maart

De onderwijsvakbonden staken op 28 maart als de Vlaamse regering niet met nieuwe elementen komt in het debat over de eindeloopbaan. Dat heeft het gemeenschappelijk vakbondsfront donderdagochtend beslist na gezamenlijk overleg.

Dinsdag maakte de Vlaamse regering bekend dat de zogenaamde terbeschikkingstelling (TBS), de regeling voor vervroegde uitstap van het onderwijzend personeel, hervormd en uitgedoofd zal worden, met uitzondering van het kleuteronderwijs. Dat moet dit jaar 5 miljoen euro opleveren, een kleine som in het totaal van de geplande besparingen.

'Onaanvaardbare maatregelen'

De vakbonden benadrukken dat de Vlaamse regering eenzijdig besliste om de TBS in het onderwijs af te schaffen en het wachtgeld drastisch te verminderen. Bijkomend werden beperkende maatregelen inzake het ziekteverlof opgelegd. Dat is voor de personeelsleden in het onderwijs onaanvaardbaar, zegt Marianne Coopman van het Christelijk Onderwijzersverbond (COV).

Het gemeenschappelijk front van de onderwijsvakbonden besliste donderdag een actieplan uit te werken. Op 12 maart komen er infovergaderingen voor de militanten in elke provincie en op 16 maart plannen de bonden een infomoment in elke school of centrum door de afgevaardigde(n) van de school. Tot slot organiseren ze op op woensdagnamiddag 21 maart lokale en provinciale acties.

'Verantwoordelijkheid opnemen'

'Als deze acties niet leiden tot tastbare resultaten, is woensdag 28 maart een eerste stakingsdag', zegt Coopman. 'We willen onze verantwoordelijkheid opnemen en dit actieplan sluit niet uit dat het gemeenschappelijk front open staat voor overleg op basis van nieuwe elementen. We zijn bereid om constructief aan de onderhandelingstafel te zitten, maar het is aan Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet om samen met de Vlaamse regering hierin het initiatief te nemen.'

Minister Smet (SP.A) liet dinsdag al weten dat hij begrijpt dat de beslissing hard aankomt. 'Maar dit is een billijke regeling. Leerkrachten kunnen nog steeds op pensioen als ze 60 jaar zijn. Doorsnee mensen moeten wachten tot ze 65 zijn', klonk het toen.

(bron: www.standaard.be) gevonden op 1 maart 2012

Mening:
Ons land moet veel besparen, dat is algemeen geweten en binnenkort waarschijnlijk ook te voelen. Langs de ene kant vind ik het niet meer dan normaal dat als mensen in andere sectoren langer moeten werken, leerkrachten ook langer zullen moeten werken (ookal is dat niet in mijn voordeel als ik naar de toekomst kijk.) Ik vind het wel goed dat ze gaan staken. Velen vragen zich af of het iets uitmaakt, al die stakingen maar we moeten van ons laten horen alleen zo kunnen er misschien nog compromissen gesloten worden.
Met citaat antwoorden