28th February 2012, 19:10
|
|
Registered User
|
|
|
|
Meer dan 2 miljoen handtekeningen tegen 'ACTA'
Activisten hebben dinsdag een internetpetitie met meer dan 2 miljoen handtekeningen tegen het internationaal antinamaakverdrag ACTA overhandigd aan het Europees Parlement.
De bijna tweeënhalf miljoen handtekeningen tegen het ACTA-verdrag (Anti-Counterfeiting Trade Agreement) protesteren tegen de ratificatie van het verdrag. Men vreest dat het een stevige bom zou leggen onder internetvrijheid.
De petitie wordt overhandigd door vertegenwoordigers van Avaaz, een organisatie die het internet gebruikt om mensen te mobilizeren voor of tegen diverse politieke onderwerpen. Volgens Avaaz vormt ACTA 'een bedreiging voor een vrij en open internet'.
In het Europees Parlement wordt de bespreking van ACTA deze week aangevat. Tegen de zomer zou er een tussentijds rapport klaar moeten zijn. Emina Mazzoni, voorzitster van het verantwoordelijke comité voor petities verklaarde alvast dat een petitie met meer dan twee miljoen handtekeningen 'Europa verplicht om ernaar te luisteren'.
Uit: Het Nieuwsblad
Mijn mening:
Hoewel ik wel te vinden ben voor een veiliger internet vind ik deze methode toch wel drastisch. Het is goed dat er anderen zijn die hetzelfde denken en die de petitie tekenen tegen ACTA. Onder het beleid van ACTA zou onze vrijheid op het internet een stuk kleiner zijn, het voorkomt misschien wel dat er extreem illegale activiteiten plaatsvinden, maar het is vooral een inbreuk op onze privacy. Het is vooral deze inbreuk dat bij de mensen gevoelig ligt.
|