21st February 2012, 20:33
|
Niels Olieslagers
|
|
|
|
Ik denk dat de media heel deze situatie aan het opblazen is. Eerst en vooral: Tom Waes werd continu geflankeerd door twee instructeurs die hem heel de tijd in het oog hielden en indien nodig onmiddellijk konden ingrijpen. Daarenboven heeft Tom het vliegtuig enkel doen opstijgen en landen. De rit zelf werd gedaan door de automatisch piloot en de aanwezige instructeurs. De omwonenden van Oostende hadden dus niets te vrezen. Ik denk ook niet dat Jetair het risico zou nemen om een toestel van meer dan 55 miljoen euro te verliezen + eventueel te moeten opdraaien voor strafrechtelijke gevolgen indien er een ongeval zou plaatsvinden.
Het enige nadeel dat ik bij heel deze situatie kan bedenken, is dat piloten in opleiding dit enorm frustrerend moeten vinden … Zij moeten immers een opleiding van meer dan drie jaar volbrengen alvorens zij hier nog maar van kunnen dromen. Uiteraard krijgen zij heel wat meer leerstof te zien en kunnen zij een pak meer dan Tom Waes nu heeft gedaan. De kosten voor het doen slagen van deze stunt zullen ook wel torenhoog liggen. Ik heb wel gelezen dat Jetair een groot deel van de kosten op zich nam, wat uiteraard niet zo onlogisch is aangezien deze aflevering voor heel wat reclame zorgde. Misschien hebben sommigen ook gezien dat de nieuwste reisbestemming van Jetair (Macedonië) wel heel opvallend in beeld kwam.
|