Wie zijn auto nodig heeft voor zijn werk, dreigt het slachtoffer te worden van het rekeningrijden. Dat stelt de Vlaamse Automobilisten Bond (VAB) maandag in Gazet van Antwerpen. Wie dagelijks 50 kilometer naar zijn werk rijdt (en terug), betaalt volgens de VAB 1.500 euro bij een heffing van 7 eurocent per kilometer.
Binnen de Vlaamse regering staat het rekeningrijden op de agenda. Opzet is dat het rekeningrijden in de plaats komt van de eenmalige inschrijvingstaks en de jaarlijkse verkeersbelasting. Zo wil men het rijden en niet het bezit van de auto belasten. Dit mag de gemiddelde chauffeur niet meer geld kosten en zou kostenneutraal moeten zijn. Maar dat is onmogelijk, zo heeft de VAB berekend.
Er is een heffing van 7 à 8 eurocent per kilometer nodig om tot een gedragswijziging te komen. Dat zal de chauffeur die de auto toch nodig heeft, volgens de VAB veel geld kosten. Het wordt nog duurder als men ook rekening houdt met het tijdstip dat men rijdt, de vervuilingsgraad en de ouderdom van de auto.
Maarten Matienko van VAB vreest dat bij een eventuele invoering van rekeningrijden de geschiedenis zich zal herhalen. Het milieu dient als alibi om de automobilist extra te belasten. Dat was ook het geval met de CO2-premie. Die zorgde zelfs voor méér vervuiling, onder meer door de verdieseling van het wagenpark.
bron:
http://standaard.be/artikel/detail....DMF20120220_004
datum: maandag 20 februari 2012
Eigen mening
Ik vind dat ze zeker iets moeten doen aan het feit dat mensen voor het minste de auto nemen, maar dit wordt toch wel duur voor de gemiddelde Belg. Sommige mensen moeten nu eenmaal ver rijden om op hun werk te geraken en andere hebben het geluk om dichtbij huis te kunnen werken. Als de afstand tussen thuis en het werk 50 km is, dan zou het op een jaar tijd €1500 kosten en dit is niet niks! Als je zo ver moet rijden, is vaak de verbinding met het openbaar vervoer ook niet optimaal. Het is wel goed dat ze rekening houden met het uur waarop je rijdt, de vervuilingsgraad, ... maar natuurlijk zijn sommige mensen gewoon verplicht om onder de spitsuren te rijden. Anders hadden volgens mij al veel mensen hun rijgedrag aangepast, want voor de mensen die in de auto zitten is dagelijks in de file staan ook geen pretje.
Het feit dat het bedrag zo hoog is, gaat het voor mij toch net iets te ver.