17th February 2012, 10:50
|
Registered User
|
|
|
|
Genetisch gewijzigde bacterie valt slaapziekteparasiet aan
Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk grotendeels eens ben met de visie van Joëlle. Genetische manipulatie is volgens mij ook een fenomeen dat al langer in de natuur voorkomt en waarvan de regel 'the survival of the fittest' geldt. De mens wil natuurlijk steeds meer controle krijgen op die natuur en gaat dus zichzelf bezighouden met genetische manipulatie op wetenschappelijk en kunstmatig domein. Zoals reeds aangehaald zijn er al tal van fouten gemaakt, maar hieruit kunnen wetenschappers veel leren. Maar of dit dan soms ethisch verantwoord is ten opzichte van de negatieve kant, daar ben ik nog niet zo zeker van!
In dit artikel gaat het duidelijk om een succes van kunstmatige genetische manipulatie en dat is ook iets dat zeker in de verf moet gezet worden. Als de wetenschap iets bereikt, moeten zij ook de eer verdienen. Maar dit gaat natuurlijk niet ten koste van alles wat daaraan vooraf is gegaan!
Dit moeten we ook weer afwegen tegen het feit dat de wetenschap nooit zonder experimenteren en fouten maken zal gaan, maar er zijn natuurlijk bepaalde grenzen waar iedereen zich aan moet houden. Het is niet de bedoeling om in de toekomst bij wijze van spreken de wetenschap te laten optreden als plaatsvervangende god op aarde die beslist over leven en dood. Dit is heel extreem voorgesteld, en sommigen onder jullie zullen denken dat ik nu mezelf tegenspreek. Maar dat is niet zo! Ik ben een enorme aanhanger van de wetenschap omdat die veel antwoorden en oplossingen kan zoeken die de mensheid nodig heeft. Anderzijds is daar wel een prijskaartje aan verbonden dat naar mijn mening toch wat lager mag liggen dan het soms tegenwoordig is! Vooral op ethisch vlak in de negatieve zin van de betekenis!
|