15th February 2012, 20:59
|
Registered User
|
|
|
|
Ik kan mij volledig vinden in de mening van Jens. Hoe de samenleving zijn criminelen behandelt zegt veel over de beschavingsgraad van die samenleving.
Het probleem is dat weinig politici werk willen maken van een aanpak die in de eerste plaats niet als “hard” bestempeld wordt. Waarom? Ze kunnen er geen moed voor opbrengen om twee redenen: Het kostenplaatje en de publieke opinie( Zoals Jens al terecht aanhaalde). Deze gaan hand in hand samen.
De bevolking is al gedegouteerd wanneer een gevangene een aangepast dieetschema in de gevangenis krijgt. Laat staan dat gevangenen plotseling een “beter leven in’t gevang hebben dan daarbuiten”.
Hoewel “beter leven” te relativeren valt wanneer je van je vrijheid berooft bent. Materiële “luxe” vult dat gat heus niet.
Het is dus lastig om een democratisch draagvlak te vinden voor alternatieve aanpakken dus krijgen we van onze politici enkel de voorbijgestreefde cliché’s voorgeschoteld: meer gevangenissenplaatsen, meer blauw op straat en kort op de bal spelen. Repressie troef, preventie zero.
Hoe lang blijven we ons nog blindstaren op achterhaalde methodes? Hoewel alternatieven hier en daar al worden toegepast heb ik de indruk dat deze nog niet ten volle benut/toegepast worden.
|