15th February 2012, 19:48
|
Registered User
|
|
|
|
Ik ga akkoord met Evelien hier en niet met de twee eerste meningen. Ik begrijp dat je vindt dat de jongeren hun verdiende straf moeten krijgen. Ze moeten uiteraard gestraft worden, dat staak buiten kijf, maar met straffen alleen kom je er niet. Het gevangeniswezen moet er voor zorgen dat die jongens na hun vrijlating niet hervallen. Dat bekom je niet door hen te behandelen als beesten in de gevangenis en ze dan terug los te laten. Dan komen ze gevaarlijker buiten dan dat ze binnen gingen. Zo help je de maatschappij geen meter vooruit. Het probleem is echter dat veel mensen denken in termen van rechtvaardigheid en straf. Dat is het buikgevoel dat spreekt en dat mag. Maar dan moet je je herpakken en je hoofd laten spreken. Kijk naar het Scandinavische voorbeeld. Veel mensen bestempelen het als een soft beleid, maar kijk naar de cijfers voor recidivisme en aanschouw. De cijfers liegen niet: het werkt.
Ik kan trouwens wél begrijpen waarom jongeren in bendes stappen. Dit zijn jongeren die opgroeien in de marge van de samenleving. Armoede en geweld zijn het enige wat ze kennen. Gezinnen zijn een zeldzaamheid en drugs doet er ook al geen goed aan. Veel jongeren vinden geborgenheid en zelfs een familiegevoel in bendes. In buurten waar zulke economische en sociale wanorde heerst is de stap naar een bende niet groot. Ik heb nog nooit gehoord van bendes in middenklassewijken en dat is niet toevallig, daar is een reden voor. Daar zou de overheid beter preventief werken. Vooral jobs en structuur zijn daar vaak de oplossing.
En nog even de film "American History X" in de bloemetjes zetten. Geweldige film met een al even geweldige Edward Norton. De film laat heel goed zien hoe racisme en armoede veel kapot kan maken. En ook dat racisme begint met kleine dingen zoals kleine opmerkingen aan de eettafel. Kijk vooral ook naar de film om het Amerikaanse gevangeniswezen in werking te zien. Zo begrijp je misschien wat ik bedoel als ik zeg dat mensen daar erger uitkomen dan dat ze er instappen. Dat systeem word door velen als rechtvaardig beschouwd, want ze krijgen wat ze verdienen. Ik zie het vooral als een ongelooflijk dom systeem.
|