Enkele post bekijken
Oud 14th February 2012, 20:35
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User

Leerlingen straffen omdat ze hun moedertaal spreken, vind ik persoonlijk ook te ver gaan. Aan de ene kant kan ik de school wel begrijpen, want ze willen dat iedereen dezelfde taal spreekt zodat iedereen elkaar kan verstaan. Aan de andere kant vind ik dat dit probleem op een andere manier opgelost kan worden in plaats van te straffen.
Als men kinderen gaat dwingen om de Nederlandse taal te spreken, dan zullen ze zich sneller verzetten om dat niet te doen. De Nederlandse taal kan dan aanzien worden als een straf. Men moet de leerlingen stimuleren om Nederlands te spreken. Tijdens de lessen moeten ze Nederlands spreken en dat vraagt al veel inzet van de leerlingen.
In het artikel staat ook dat de ouders akkoord gaan met het feit dat de leerlingen Nederlands moeten spreken op school. De ouders zouden dan ook moeten proberen om thuis een uurtje of een bepaalde dag in de week Nederlands te spreken. Natuurlijk zullen niet alle ouders de Nederlandse taal beheersen, maar zij kunnen hun kinderen dan zelf een stichtend voorbeeld geven door een cursus Nederlands te volgen. Op deze manier oefent heel het gezin de Nederlandse taal. Het kind koppelt de taal dan niet enkel aan de school, maar ook aan hun thuis. Door buiten de schoolmuren het Nederlands te oefenen zullen ze de taal ook sneller onder de knie krijgen.
Met citaat antwoorden