Enkele post bekijken
Oud 14th February 2012, 02:02
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Citaat:
Orgineel gepost door michiel.bouwen
Ik vind het niet meer dan normaal dat een brandweerman op vroeger pension kan gaan. Als je 60 bent en je misschien niet zo goed meer meekan, kan je toch zeker niet ten volle functioneren zoals dat van een brandweerman verwacht wordt? Misschien kan het recht op pensioen van een brandweerman gestaafd worden door een medische test waarbij ze als ze niet meer fit genoeg worden bevonden ze gewoon op pensioen kunnen gaan? Als ze dan fit genoeg zijn kunnen ze gewoon blijven werken?
Mooi... jijzelf mag dan als leraar ineens blijven doorwerken tot je zeventigste (want jij hebt de pech om geen 'fysiek' beroep te hebben, en wie zal anders betalen voor de zoveelste uitzondering op de nieuwe pensioenmaatregelen...)? 'Fin, gelukkig dat er nog leraren zullen zijn om te betalen voor het verantwoorde vervroegde pensioen van zowat honderdeneen beroepscategorieën die het fysiek idd moeilijk zullen krijgen op rijpere leeftijd; ik noem maar wat: schilders, vuilnismannen, electriciens, rattenvangers, landbouwers, metsers, hoogtewerkers, poetsvrouwen, loodgieters, postbodes, dakbewerkers, nachtverpleegsters, tot en met stukadoors... en vul maar aan

Essentie van de zaak: mag je werkende lieden die hun job naar behoren moeten uitoefenen niet ook wijzen op hun PLICHTEN (en niet alleen maar op hun rechten?). Net zoals een leraar de verdomde plicht heeft om permanent bij te lezen (en dus levenslang slimmer te worden!), heeft iemand met een fysiek beroep de plicht om zijn conditie te onderhouden! Anders wordt het wel heel makkelijk om te zeggen: 'Ik haak af' (op kosten van de gemeenschap welteverstaan)...

Ik ben graag bereid te erkennen dat voor sommige fysieke categorieën de lat idd wat lager mag gelegd worden in geval van 'fin-de-carrière', en de creativiteit kan op het vlak van bedenken van alternatieve carriéremogelijkheden niet genoeg aangeboord worden (tot nog toe: veel te weinig!), maar toch: neem je verantwoordelijkheid op en verstop ze niet achter 1001 excuses om er toch maar vroeger (dan anderen!!!) een punt aan te zetten om van een zogenaamde 'welverdiende rust' te gaan genieten. Die 'anderen', dat zijn dan diegenen die het niet 'welverdiend' hebben?? Komaan zeg!
Ronduit zielig, vooral als je eigenlijk ook al weet dat je eigen kinderen de rekening zullen moeten betalen... maar hopelijk brengen ze dit thema niet ter sprake bij de gezellige familiefeestjes?? Eens te meer: Komaan zeg!

En waarom hoor ik zo bijzonder weinig van mensen die wel degelijk weten dat ze momenteel tot de 'happy few' behoren met hun vervroegd (TBS-)pensioen op 58 in het onderwijs en die zo geëngageerd LEKEN: 'So what, wij hebben toch de centen, de 'buit' is binnen, fuck off schuldgevoel of plaatsvervangende schaamte'?