Enkele post bekijken
Oud 14th February 2012, 00:59
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User

Ik ben van mening dat de regering deze vervelende situatie volledig zelf in de hand heeft gewerkt. Ze hebben twee opties. Ofwel verlagen ze de pensioenleeftijd van de brandweermannen zodat die gelijk komt te staan met die van politie en leger. Ofwel verhoogt de de pensioenleeftijd van politie en leger zodat die geen uitzondering meer vormt.
Het nadeel aan de eerste optie is inderdaad dat er dan een "slippery slope" gecreëerd wordt. Men gaat uitzonderingen moeten maken voor meerdere beroepen, ook beroepen in de privé en dan wordt heel de pensioenhervorming een nuloperatie.
De tweede optie lijkt mij het eerlijkst. Brandweermannen hebben een even zwaar, zoniet zwaarder beroep dan agenten en militairen. Ze hebben evenzeer verantwoordelijkheden die soms zelfs slaan op leven en dood. Het probleem met deze optie was echter te zien in Het Journaal ergens de voorbije week. Brandweermannen stonden toen tot in de verboden zone te protesteren, vlakbij de regering. Het enige wat er nog stond tussen hen en de brandweer was een muur van agenten. En net daar wringt het schoentje. Als de politie en het leger gaat staken, dan staat er helemaal niets meer voor hun deur. In een rechtstaat heeft de staat het monopolie op geweld. Als het instrument van dat geweld zich echter tegen hen keert, dan hebben ze een probleem en dat weten ze maar al te goed. Het lijkt mij een beetje een democratisch tekort, waar we mee kampen.
Met citaat antwoorden