Enkele post bekijken
  #3  
Oud 11th February 2012, 16:40
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Citaat:
Orgineel gepost door Jan Cornelissen
Preventie is het sleutelwoord. "De overheid moet de burgers op hun verantwoordelijkheid wijzen. We moeten kinderen van twaalf jaar duidelijk maken hoe ongezond roken is. Het is bij hen dat we moeten pleiten voor een gezonde levensstijl, niet bij veertigers die al een chronische bronchitis hebben ontwikkeld.".


Preventie is zeker erg belangrijk, omdat goed geďnformeerde jongeren minder snel naar een sigaret zullen grijpen. Ze weten immers dat dit erg schadelijk is voor hun gezondheid. In de eerste graad is er veel aandacht voor initiatieven als 'Meer pret zonder sigaret'. Dit is goed, maar leerlingen van twaalf zijn meestal niet diegenen die in hun vrije tijd worden geconfronteerd met rokende vrienden, die hen een sigaret aanbieden om 'erbij' te horen.

Ik heb de indruk dat er in de tweede en vooral de derde graad niet zoveel gewerkt wordt rond dergelijke initiatieven, terwijl het vooral dan is dat leerlingen beginnen met roken. In de eerste graad dacht ik: 'Ik ga echt nooit roken!', en dit doe ik nog steeds niet. Toch snap ik dat je het op je zestiende moeilijk vindt om een sigaret te weigeren op een fuif als al je vrienden wel staan te roken. Daarom is een preventieve actie in elke graad van belang.


Citaat:
Orgineel gepost door Jan Cornelissen
Als een niet-roker zeg ik absoluut 'ja' tegen zulke initiatieven. Langs de andere kant mogen we niet vergeten dat het stoppen met roken een sterk karakter en veel uithoudingsvermogen vraagt, hetgeen voor veel mensen niet is weggelegd. In dat opzicht kan het misschien een beter idee zijn om de vraag 'Moeten we nog blijven investeren in rokers die na een hartingreep blijven roken?' te beantwoorden met ja. Maar wel in die zin dat deze rokers geholpen worden te stoppen.


Ik ben het eens met deze reactie! Stoppen met roken vraagt nu eenmaal uithoudingsvermogen. Daarom is ondersteuning zeker essentieel. Laat rokers duidelijk merken dat er hulpmiddelen zijn om hen te doen stoppen met roken. Het nummer van de Tabak Stop Lijn staat voortaan op elk pakje sigaretten, wat een stap in de juiste richting is. Als iemand echter halsstarrig weigert om te stoppen, vind ik wel dat hij of zij zelf moet opdraaien voor alle mogelijke gevolgen.
Met citaat antwoorden