Enkele post bekijken
Oud 9th February 2012, 18:57
Charissa Charissa is offline
Registered User

De discussie over de opvang van asielzoekers is erg bewogen en lijkt zelfs wel eindeloos. Verschillende initiatieven zijn al op tafel gegooid, maar er is nog niets concreet uit de bus gekomen. Dat is wel jammer. Het is ondertussen ook al wel duidelijk dat iedereen een andere mening heeft over dit delicaat onderwerp. Dat hebben Emmely en Anneleen mooi aangetoond. Ik kan mij plaatsen in ieders standpunt. De asielzoekers komen inderdaad speciaal naar ons land om zichzelf en hun kinderen meer kansen te geven op een beter leven. De meerderheid zal wel een goede reden hebben om hun thuisland te verlaten en naar ons land te trekken, zoals Anneleen zei. De asielzoekers leggen een lange, zware reis af om hun eindbestemming te bereiken. Maar dan beginnen de problemen pas. Ze hebben hier geen onderdak en moeten dus op straat zien te overleven. Ik vind het wel erg dat die mensen onder zulke omstandigheden moeten leven. Maar zoals Emmely ook al heeft aangehaald, zijn wij het die ervoor moeten opdraaien. De asielzoekers kloppen aan bij het OCMW om een woning en een uitkering te krijgen waar zij ‘recht’ op hebben. Die uitkering komt inderdaad van ons geld en daar klopt ergens iets niet. Er zijn zo veel dakloze Belgen die ook op straat leven, maar geen recht hebben op een uitkering en bijgevolg niet eens onderdak krijgen. In dat systeem klopt inderdaad iets niet en daar zullen nog wat aanpassingen gedaan moeten worden.
Daarom vind ik het goed dat er bij de noodopvang niet alleen aandacht uitgaat naar de asielzoekers, maar naar alle daklozen in ons land. Dat is natuurlijk maar een tijdelijke oplossing. Het asielbeleid moet aangepast worden en de dakloze Belgen moeten ook een permanente oplossing aangeboden krijgen.
Met citaat antwoorden