Enkele post bekijken
  #2  
Oud 6th February 2012, 21:04
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Studiedienst PVDA weerlegt antwood van Bekaert

Dit artikel doet me denken aan het fragment ‘De Fortuinjagers’ dat we tijdens de les EMCV zagen. De meest vermogenden vinden blijkbaar altijd achterpoortjes in de wetgeving om belastingen te ontduiken. Dit gelde voor een erg vermogende familie, de familie de Spoelberch, maar ook voor enkele vermogende ondernemingen. In het fragment werd gesproken over Electrabel en Arcelor Mittal, twee ondernemingen die amper belastingen betaalden terwijl ze monsterwinsten maakten. Hoe dit allemaal zomaar kan gebeuren is voor mij een raadsel. Je zou toch verwachten dat bedrijven zoals Electrabel die monsterwinsten maken een groot bedrag aan belastingen moeten betalen. De realiteit is helaas anders en onze politieke leiders brengen weinig in tegen de situatie van Electrabel. In plaats van de fraude doelgericht aan te pakken romen ze de bevolking af met steeds nieuwe belastingen, denk maar aan de recente ontwikkeling rond de btw-verhoging. Ik vind dat alle ondernemingen die erg grote winsten maken grondig doorgelicht moeten worden, waardoor ondernemingen zoals Bekaert en Electrabel wel hun deel van de belastingen moeten betalen. Helaas zijn de middelen er niet om die controle uit te voeren. Als deze ondernemingen wel belastingen zouden betalen dan zou er geen sprake zijn van verhogingen van taksen en accijnzen en verhogingen van de btw die op de kap van de werkende bevolking het tekort in de begroting moeten dichten. Dit artikel en het fragment ‘De Fortuinjagers’ stemt tot nadenken vind ik…
Met citaat antwoorden