5th February 2012, 16:16
|
Registered User
|
|
|
|
De draagstoel en de student
Als student heb ik natuurlijk een gekleurde visie op wat Rik Torfs allemaal zegt, maar toch vind ik er enige waarheid in terug. Dit laatste zeg ik niet enkel als student, maar ook als toekomstig leraar.
Ik vind het inderdaad zo dat studenten zich moeten inspannen om iets te bereiken, dat geldt niet enkel voor het behalen van een diploma. Studenten moeten inspanning leveren en beseffen waar ze mee bezig zijn. Op die manier kunnen ze nadien ook meer genieten van datgene ze hebben bereikt, zoals Rik Torfs zegt: dan kunnen ze er trots op zijn.
Dit alle is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de student. Die moet natuurlijk zelf willen en uiteindelijk de moed opbrengen om iets te bereiken. Zelf ben ik wel zo iemand die zich graag inspant om iets te bereiken, omdat ik dat voor mezelf van groot belang vindt. Daarnaast vind ik het ook het ook een speciaal gebaar naar anderen toe! Ze weten wie ik ben en wat ze aan mij hebben. Bij bepaalde docenten, stagescholen of werk kan dat soms heel belangrijk zijn (vooral richting de toekomst). Maar toch ben ik ervan overtuigd dat leraren of docenten een grote invloed kunnen uitoefenen om de studenten te motiveren en te stimuleren.
Een deel van de slaagkansen ligt dan ook bij de leraren of docenten naar mijn mening. Zij moeten de leerstof overbrengen en zorgen dat de leerlingen het begrijpen. De tweede fase van het studeren en de evaluatie ligt dan weer terug bij de leerling. Als bijvoorbeeld leerlingen slecht score, moet men dat niet meteen gaan verantwoorden door met de vinger naar de student te wijzen. Ik denk dat het belangrijk is om te analyseren waar de fout bij de leerling ligt en waar de fout bij de leraar ligt. De fout van de leraar bedoel ik dan niet in de letterlijk zin van de woord, maar voornamelijk bedoel ik dat je als leraar moet gaan reflecteren op welke manier je jezelf kan verbeteren om dergelijke fouten in de toekomst te vermijden. Dat is dus iets wat soms veel te weinig wordt gedaan, iets waar in de toekomst zeker werk van moet gemaakt worden.
Door een goede band tussen leraar en docenten komt er uiteindelijk veel meer goed resultaat uit de bus, dat is waar het allemaal om draait! Dat is waar we uiteindelijk allemaal naartoe moeten streven!
|