5th February 2012, 16:03
|
Registered User
|
|
|
|
Meer oogschade door Nieuwjaarsvuurwerk dan bij alle G.I.'s in hele Irakoorlog
Onze ogen zijn één van de belangrijkste organen en zintuigen die ons lichaam bevat. Zonder deze twee organen zou onze wereld en ons leven er totaal anders uitzien. Veel mensen beseffen dit niet echt en zijn dus ook niet echt bezig met verzorgen en hygiëne van de ogen, ook wat betreft oogschade. In dit geval gaat het om oogschade als gevolg van vuurwerk. Het is natuurlijk een feit dat je heel voorzichtig moet omgaan met vuurwerk, zeker als het niet professioneel gebeurt. Er kan altijd iets misgaan, ook bij professionelen. Het enige verschil is dat er bij amateurs minder snel verzorging en hulp ter beschikking is, dat vergeten mensen vaak. Vuurwerk is mooi en is een traditie om de jaarwisseling te vieren, maar dat wil niet zeggen dat het roekeloos moet gebeuren.
Daarnaast vind ik het ook wel een beetje vreemd om appels met peren te vergelijken. Vuurwerk is iets dat staat ter traditie en amusement en de ogen zijn daarbij het enige zintuig dat je eigenlijk gebruikt om de pracht waar te nemen. Bij een oorlog is oogschade voornamelijk het gevolg van een vechtpartij. Je hebt je ogen natuurlijk wel nodig om te overleven, maar deze vormen niet het belangrijkste onderdeel. Bij een oorlog gaat het trouwens om te overleven en te vechten voor je staat. Dus ik leg de link niet tussen beide zaken en ik vind het ook niet echt verantwoord om slachtoffers van een georganiseerde oorlog door een staat te gaan vergelijken met slachtoffers van amateuristisch vuurwerk. Dat is in mijn ogen zelfs een schande voor de mensen die vechten om het land te beschermen!
Ondanks dit is het toch een belangrijk punt op de agenda om meer aandacht te hebben voor onze ogen, die we niet graag willen verliezen. We weten pas wat we missen als we het kwijt zijn, is niet één van de stellingen die je graag in praktijk zou ondervinden in deze situatie!
|