3rd February 2012, 22:56
|
Registered User
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Noël Van Thielen
Volgens mij zullen wij als toekomstige leraar/leerkracht, alles te maken krijgen met een digitale manier van lesgeven. Het is nog niet zo gek om te voorspellen dat alle leerlingen een laptop gebruiken om notities te nemen en hun cursus digitaal in te vullen. Hieruit volgt dat ook het examen digitaal wordt afgelegd. Dit zorgt uiteraard voor vele voordelen maar ook voor nadelen. Toch denk ik dat dit de toekomst wordt!
|
Aangezien de computer een steeds prominentere rol speelt in het onderwijs, denk ik dat jouw voorspelling zeker realiteit kan worden. Toch heb ik hier wel enkele bezwaren bij.
Examens digitaal laten afleggen zal het probleem niet oplossen, enkel verplaatsen. (denk maar aan de alom bekende 'muisarm'). Bovendien zal dit ervoor zorgen dat leerlingen meer moeite zullen hebben met het schrijven van duidelijke handgeschreven boodschappen.
Men kan wel opteren voor een tussenoplossing; laat leerlingen lange schrijfoefeningen op de computer maken. Dit zal zowel voor leerkracht als leerling gemakkelijker zijn. De leerling kan zijn antwoord zo vaak aanpassen als hij of zij wil (gedaan met het maken van talloze kladversies), wat het verbeterwerk voor de leerkracht wat aangenamer maakt.
|